Please install Flash and turn on Javascript.

Go Back   Gullfiskene.net forum > Akvarium og Hagedam > Nybegynner

Notices

Reply

LinkBack Thread Tools Display Modes
Old 26.07.2007, 20:23   #1 (permalink)
Junior Member

Default Fersking som prøver hagedam livet.

Helt ny både i forumet deres og i hage dam livet.
Startet for mange år siden med drømmen om dam i hagen.
Lite med fritid og små barn som tar den tiden de alltid tar gjorde sitt til at dette tok tid til å få startet, men nå er basseng duken lagt utover vann fylt opp i to dammer på tilsammen ca 10000liter.
Har vert i ei elv og hentet elv stein og startet ei pumpe som fører vannet opp i den øvre dammen.
Legger ut noen bilder fra prosjektet.

Vet ikke om dette ble noen suksses data men alt har en begynnels.
Det er vel først nå min forvirring begynner med filter og planter og for ikke å snakke om fisk.
Hvordan gjøres nå alt dette.
Må kruttet finnes opp på nytt.
Har såvidt begynt lesingen på forumene her og dette berger vel flere enn meg fra å finne opp kruttet.
Kan noen først fortelle meg hvordan vannplanter plantes skal det leges mold blanding i kurver eller slippes plantene rett ned i dammen i de pottene som følger med plantene.
Var på plantasjen i trondheim og kjøpte litt planter disse ble plumpet ut i dammene.
Var det lurt?
Hilsen fersk nybynner fra Mo i Rana
P.s kommer med flere erfaringer og bilder.
Attached Thumbnails
fersking-som-page-rankingover-hagedam-livet-106_0621.jpg  fersking-som-page-rankingover-hagedam-livet-106_0620.jpg  fersking-som-page-rankingover-hagedam-livet-106_0622.jpg  fersking-som-page-rankingover-hagedam-livet-106_0605.jpg  fersking-som-page-rankingover-hagedam-livet-106_0609.jpg  

Last edited by kvo mo; 26.07.2007 at 20:25.
kvo mo is offline   Reply With Quote
Old 26.07.2007, 20:53   #2 (permalink)
tos
Senior Member

Det meste av info får du via flere hagedamsider på nettet både i Norge og Danmark og bøker. Det er alt for mye til å bli utlært her på forumet, men noe hjelper det jo. Det med hagedam og fisk er et ganske stort tema, og veldig kjekt så bare stå på og skaff deg den info og erfaring fra andre som du kan få.

Men bare et tips fra meg. Jeg ser at med nedbør vil du få avrenning fra mark/plen og jord i den øverste dammen. Dette bør du gjøre noe med med en gang. Det vil forsøple dammen på alle måter, både med drit og nitrogen

Om planter, plantekorger, leire etc har vært debatert på forumet tidligere etter som jeg husker.
tos is offline   Reply With Quote
Old 27.07.2007, 01:45   #3 (permalink)
G.Net Admin

Chasys's Avatar

Default velkommen

Velkommen til en spennende hobby.
Vi har alle hatt en start og lært underveis.

Når det gjelder planter så står det litt her : http://gullfiskene.net/forum/damplanter/
og mer her http://koi.no/planter/planter.html

Det finnes egne plantekorger for damplanter. Pleier selv å legge sekkestrie i de før jeg fyller med leire eller sand. Plantekorgen fra utsalgstedet er vanligvis ganske liten og planten vil ikke kunne vokse der, noe den naturligvis vil. På toppen fyller jeg rikelig med små slipte elvesteiner for at koiene ikke skal rote i potten.
Mold kan lettere skape alge problemer, noe mange strever for å holde unna. Plantene tar opp næring fra fiske skitten så du trenger ingen ekstra gjødsling.

I koi dammer pleier de å ha minimalt med planter i selve dammen, fordi store koi kan gå berserk på disse. Iris og mange sumpplanter kan du like godt ha rundt dammen på fuktige områder.

Skal fisken overvintre ute bør dammen være litt dyp.
Har du montert bunndren ? Hvor stor pumpe har du, hvor høyt pumper den og hvor mange watt bruker den ?

Surf litt på nettet og ta en titt på andre sine prosjekter.
Håper at du vil trives med "vann i hagen".
Old 28.07.2007, 15:51   #4 (permalink)
Junior Member

Takker så mye for respons og tips.
Alltid greit å vite at det finnes flere som har samme intresse og i tilegg gode kunskaper om emnet.
Ser og hører at dere ligger inne med nyttig informasjon og det varmer at slike som dere tar dere tid til å dele erfaring og kunskap med oss nybegynnere.
kvo mo is offline   Reply With Quote
Reply

Tags
fersking, hagedam, livet, prøver, som

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules