Please install Flash and turn on Javascript.
| | #1 (permalink) |
| Junior Member Join Date: Jul 2007 Location: Ås, Akershus
|
Hei, og takk til alle for de mange gode tips og råd man finner her. Har gravd ut 3 naturlige dammer i fjellet. Den øverste er ca 70 cm dyp, tar ca 2.000liter og beboes av 5 gullfisk ca 10 cm. Nummer 2 ligger ca 50 cm lavere, noenlunde samme dypde, tar ca 3.000 l beboes av 5 stk koi 15-20 cm. Og det 3 bassenget på ca ca 2.000l dypde max 40 cm, også dette beboes av 5 gullfisk ca 10 cm. Denne dammen har 50% fjell og resten sand/mudder/stein avgrenset med store stein med vanlig duk under. Men lekker ikke vann. Alle fiskene ble kjøpt inn for 3 dager siden. Bruker en Easyjet 5000 som pumpe (ca 4900l/t), har 3 bekker/fall som jeg håper gir nok oksygen, samt en liten sump til rensing. Regner med at jeg etterhvert må investere i UV og filter, men har før hatt gullfisk i dam 2 uten noe spesielt uten om det lille filteret som var på en liten dampumpe så jeg vil teste ut uten først. De vokste mye,selv når jeg slutten å fore(mye plante/blad nedfall)Hva tror dere ? Og alle de andre spørsmålene: Og lurer på hvor mange fisk kan jeg ha i disse dammene? Har også et problem da vannstrømmen er litt kraftig i den øverste dammen, slik at fisken ikke rekker å spise før maten forsvinner over kanten og ned i neste dam, vil dette endre seg når fiskene blir mere "tilpasset" i dammen (ikke så skye). Og rekker det med et badekar i mørk, kald kjeller til overvintring? Hva er den beste vanntemeraturen for disse fiskene? sommer og vinter. Håper noen kan gi meg noen gode svar på alle disse spørsmålene. Vurderer også å lage dam 4 og 5. Nr.4 blir da på ca 2500 liter men med liten dypde, evt vil jeg la den forbli som idag, en stor sump (også uten folie, kun som dam nr 3), som vannet skal igjennom før det havner i neste dam (nr 5) Den blir da på ca 2x3 meter og opptil 2 meter dyp og med folie. Men det blir nok neste års prosjekt. Kan sumpen (med mye planter) ta seg av rensingen av vannet? Tips mottas med stor takk. Mvh Thor Ole |
| | |
| | #2 (permalink) |
| G.Net Admin ![]() |
Hei og velkommen Ser ut som et spennende prosjekt du har der. Send gjerne bilder så vi får se. Du har nok med fisk i dammene nå. De vil vokse og gullfisk yngler fort. Nei, oksygen er ikke noe problem når du har så mange bekker. Dammene er jo ganske små så det er en fare for store temperatursvingninger og det er mindre bra. Så en slik løsning med mange små dammer er en utfordring i så måte. Liker best dam nr. 5 som du planlegger. Den har litt størrelse og dybde og vil være mer stabil. Fiskene liker seg best i temperaturer rundt 22 grader. Vinter liker de også varme, men de skal vel gjerne føle vinteren (de som er kjønnsmodne) og da bruker en gjerne å ha rundt 15 grader i en periode. Nå har ikke jeg peiling på gullfisk men for koi er det slik. Hvis dette blir vanskelig (dyrt) så går en gjerne ned til under 5 grader som er den temperaturen en har på bunnen av en dyp dam om vinteren. En norsk vinter er lang og hard og mange mener det er direkte dyrplageri å utsette fisk for dette. Det ideelle er jo oppvarmet dam eller stor dam/akvarium inne så en kan glede seg over fisken hele året. Da vil den vokse fort og en slipper dårlig samvittighet over fisk som ligger på bunnen ute under isen og "huttrer".For at fiskene i den øverste dammen skal få mat kan du enten bruke en fóringsring eller synkefór kanskje? Alternativ slå av pumpen når du mater. Synes et badekar blir i minste laget for en hel vinter med 15 fisk. Hvor mye vann tar det? De burde ha rundt 1500 liter.
__________________ Hvis du vil ha det fint hele livet så anskaff deg en hage, med koidam
|
| | |
| | #3 (permalink) |
| Junior Member Join Date: Jul 2007 Location: Ås, Akershus
|
Hei og takk for svar. Har imidlertid oppdaget at våre 3 katter er ivrige fiskere, og har redusert bestanden med 1 fisk pr. dam så langt. Så en ny stor, dyp dam er nok nødvendig... Har før også opplevd dette, men da var det kun den "norske" delen av fiskene som gikk (brasme og mort) da gullfisken var for sky til å bli tatt av kattene. Virker som kattene har blitt bedre fiskere siden sist! Når det gjelder temperaturen i dammene virker det som den er kanskje stabil, kanskje på grunn av stor gjennomstrømming? Temperaturen er lik i alle dammene, Siden badekar blir for lite vil jeg støpe en en dam i kjelleren, hvor stor bør den være da? Og hva med belysning?(er en mørk kjeller rå kjeller, kun varmet opp av varmtvannstanken). Og hva tror du om rensing gjennom sump? holder det eller bør jeg gjøre noe annerledes? Last edited by Thorole; 31.07.2007 at 09:20. |
| | |
| | #5 (permalink) |
| Member ![]() ![]() ![]() Join Date: Jul 2007
|
hei tojuv. jeg har 2 katter i huset,og var også plaget med at de jaktet..jeg dro på toys r us og kjøpte noen gummislanger til 20 kr stk og la de rundt på steinene rundt dammen.ikke bare var jeg kvitt katteproblemet,men la også merke til at måkene heller ikke turde å gå ned (endelig)..jeg renser kun via sump.jeg laget meg ett fossefall og en bekk som jeg fylte med steiner jeg hentet ifra sjøen (og gjorde de rene selvfølgelig) og lot bekken vandre igjennom 2 stk sumpområder.det fungerer glimrende for min del.har også uv lys da for å unngå algevann. |
| | |
![]() |
| Tags |
| nybegynner, også |
| Thread Tools | |
| Display Modes | |
|
|