Please install Flash and turn on Javascript.

Go Back   Gullfiskene.net forum > Akvarium og Hagedam > Nybegynner

Notices

Reply

LinkBack Thread Tools Display Modes
Old 10.09.2007, 18:07   #1 (permalink)
Junior Member

Default hva regnes som gullfisk?

Hvilke sorter regnes som gullfisk? er alle karpearter regnet som gullfisk? Platyer for eksempel, er de gullfisk?
gulliver is offline   Reply With Quote
Old 10.09.2007, 18:58   #2 (permalink)
G.Net Admin

Blog Entries: 1

I karpeverden er det utrolig mange familier og ordner. Enkelte arter skulle man ikke tro hørte inn under karper i det hele tatt.
Gullfisk (Carassius auratus (auratus)) er i familien Cyprinidae som tilhører ordenen Cypriniformes, mens Platy som er levendefødende tannkarper er i familien Poeciliidae som tilfører ordenen Cyprinodontiformes.
Gullfisker finnes både som singelhaler og slørhaler og det er mange varianter under denne arten. Gullfisk kommer til kort når det gjelder antall varianter når man sammenligner med Koi (også kalt Nishikigoi) (Cyprinus carpio (carpio)) som også er i familien Cyprinidae og ordenen Cypriniformes som gullfisk. Blant Koi finner du et hav av varianter.

Så kort oppsummert; Nei, alle karper regnes ikke som gullfisk da gullfisk er en egen art, og platy som også er en egen art er dermed heller ikke gullfisk. Men f.eks gullfisk og koi har en lei tendens til å bli forvekslet da disse artene er meget like, og det forekommer ofte at disse artene krysses.
Old 10.09.2007, 21:00   #3 (permalink)
G.Net Admin

Taho's Avatar

Hei, henger meg på her, jeg. Har ofte lurt på de forskjellige typer gulfisk og koi, og jeg synes det er vanskelig å få en noenlunde oversikt(har ikke peiling på hva f.eks ghost er). Det er visstnok utallige typer/ underarter. Ser at her er mange på dette forumet med masse kunnskap om dette, og med mange forskjellige typer.

Hva med en tråd med bilder og type?
Taho is offline   Reply With Quote
Old 10.09.2007, 21:38   #4 (permalink)
G.Net Admin

Ingen dum idé, taho
Skulle egentlig hatt en karpedatabase her på sidene, men må prioritere andre ting først. Hvis det er noen der ute som har php kunnskaper og som kunne tenke seg et slikt oppdrag, så søker jeg herved etter hjelp
Old 11.09.2007, 22:53   #5 (permalink)
G.Net Admin

Taho's Avatar

Hadde vært kjempeflott med en karpedatabase men hva med å legge inn en tråd sånn til å begynne med der medlemmer kunne poste sine bilder og beskrivelser? Hadde vært veldig nyttig for sånne som meg som til tider må ty til beskrivelser som: "nei, en sånn sort sak med utstående øyne, vet du?"
Taho is offline   Reply With Quote
Old 11.09.2007, 23:05   #6 (permalink)
G.Net Admin

Da starter vi med disse:
Gullfiskvarianter
Koivarianter
Old 12.09.2007, 12:36   #7 (permalink)
G.Net Admin

Vidar-Alexander's Avatar

Fra gammelt av henger vel begrepet "Gullfisk" igjen på alt. Men som fortalt over, så er gullfisk en art. Innen "akvarieverden" finnes det mange tusen arter og underarter. Tetra, Chiclide, Barbe, Malle + + + Karpe er også en familie, og der hører Gullfisk og Koi under. Det finnes også mange andre Karpe arter, men de egner seg ikke i kalde dammer, men i varme akvarier. Det er dessuten KUN Gullfisk og Koi som er lovlig å holde ute i dammer i Norge.

Tags
gullfisk, hva, regnes, som

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules