Please install Flash and turn on Javascript.
| | #1 (permalink) |
| Junior Member Join Date: Oct 2007
|
Ja, nå trenger jeg hjelp! Har en naturlig dam i hagen, ca 7 meter lang, 3-4 meter brei, 90 cm djup. Og så fikk jeg 4 koikarper i gave i sommer. Trudde de var borte, har ikke sett dem på flere måneder, men så en dag dukka de opp, feite og fine! Jeg har ikke fora dem, så de har kost seg meg vanninsekter som det finnes VELDIG mye av! Men hva nå? Det er snart vinter, og jeg har ikke noe sted å ha dem inne i vinter! Jeg har ikke lufting og rensing av vannet, det er bare en dam med jevnt tilsig av grunnvann. Vil det botnfryse? Må jeg ha ei pumpe i vinter? Vær så snill å gi meg noen svar dere som har erfaring!!! ![]() Mvh Ivar Strand Slette |
| | |
| | #3 (permalink) |
| Junior Member Join Date: Oct 2007
|
Heisann, koiene er omlag 15 cm lange og jeg bor i Rollag i Numedal, 430 m.o.h. Dammen fryser til om vinteren selvfølgelig, men jeg har vannliljer som overlever, og det kan vel tyde på at det ikke bånnfryser...? En kar nedi bygda har karper som overvintrer, men han har en vanlig akvariepumpe som lufting. Er det nok?
|
| | |
| | #4 (permalink) |
| G.Net Admin ![]() |
Hei igjen ![]() Koiene er små så hvis du har et akvarium på noen hundre liter så kan du ta fiskene inn i stua for vinteren. Hvis ikke det passer seg så er det viktig at dammen ikke fryser helt til over lengre tid. Dette fordi det kan danne seg giftige gasser som da ikke får slippe ut i fri luft. Og oksygen får heller ikke slippe inn. Hvordan holde en åpen råk i isen er det mange løsninger på. F.eks. en varmekolbe, ishetter av isopor, luftestein, sirkulasjonspumpe, varmt vann helles på isen og smelter hull osv. MEN ikke bruk øks e.l. å slå hull i isen da dette er farlig for fisken.
__________________ Hvis du vil ha det fint hele livet så anskaff deg en hage, med koidam
|
| | |
![]() |
| Tags |
| fått, har, hjelp, jeg, karper |
| Thread Tools | |
| Display Modes | |
|
|