Please install Flash and turn on Javascript.

Go Back   Gullfiskene.net forum > Akvarium og Hagedam > Nybegynner

Notices

Reply

LinkBack Thread Tools Display Modes
Old 22.10.2007, 10:50   #1 (permalink)
gro
Member

Question Slutte å fore.

Høsten er kommet for fullt,og vinteren like om hjørnet.Pumper og utstyr i dammen er slått av og demontert. Isoporhettelufting på plass og vinteren kan bare komme,men som fiskemor er det masse å bekymre seg over med tanke på de søte små som skal overvintre ute:/...Har nå en vanntemp i overflata på 6-8 grader,varierer litt dag for dag.
Har så og si slutta å fore.
Men,så har jeg en "liten luring" (koi 4år,kjøpt på sensommeren),som fortsatt er i storform,og aktiv hele dagen. Mens de andre har begynt å ta det litt roligere,er denne i storform fortsatt.
Synes det er litt brutalt å kutte foringen helt siden den tydligvis fortsatt er i "sommermodus"... Skal jeg fore litt fremover eller være konsekvent og "brutal" med null mat?????
...Hva med foring utover vinteren,om den blir mild,som den ofte er her.
Og der er noe aktivitet på fisken????....
gro is offline   Reply With Quote
Old 22.10.2007, 12:00   #2 (permalink)
Member

En tommelfinger regel er, at man slutter å fore ved 8 grader. Men like før slike lave temp. så må du selvfølgelig passe på hva for du bruker. Koi klarer seg fint uten mat, om de ser aldri så sultne ut. Du må tenke med hode og ikke med hjerte, for det kan forårsake mer trøbbel om du forer eller ikke gjør det. La fisken få ro nå, det trenger den når vi nå går inn i den kalde årstiden. Til eksempel, en koi klarer seg uten for over 200 dager å vel så det. Lykke til å god vinter.
Wiggo is offline   Reply With Quote
Old 22.10.2007, 13:15   #3 (permalink)
G.Net Admin

Vidar-Alexander's Avatar

Koi bør ikke fôres under 12 grader. Og absolutt ikke under 10 grader. Gullfisk kan spise ned mot 8 grader.
Å fôre Koi i vann som er under 10 grader, fører ofte til døden i løpet av høsten/vinteren.

Husk også at vannet er varmere ved bunn enn ved overflaten. Det kan derfor være smart og ha et termometer som synker.
Old 22.10.2007, 19:46   #4 (permalink)
gro
Member

Takk for gode råd
Så da er det hardt og brutalt,niks mer mat å få!

Får inderlig håpe de greier seg,selv om jeg har foret litt i lengste laget....?!:/
Old 23.10.2007, 10:27   #5 (permalink)
Member

Hei.
Jeg nevnte i mitt innlegg at det var avgjørende hva type for du har brukt nå på slutten av sesongen. Jeg antar at det er WHEAT GERM? For det har godt bra med mine fisker ved temp på 8 gr. Når det er sagt skal vi ikke stole blindt på det som selges av temp. målere, har fått verdier som er både 3 og 4 gr. i differanse.
Old 23.10.2007, 14:17   #6 (permalink)
G.Net Admin

Vidar-Alexander's Avatar

Vil anbefale digitale temperaturmålere, hvor man har mulighet til å senke sensoren et stykke ned mot bunn.
Old 23.10.2007, 15:08   #7 (permalink)
gro
Member

Har foret med restene av det første foret jeg kjøpte,sammen med fisken i sommer:PRODAC samt nytt for: DAINICHI allseason....
Hvor får jeg tak i sånne synketermometer da?
Old 23.10.2007, 15:23   #8 (permalink)
Senior Member

mjoks007's Avatar

Originally Posted by Vidar-Alexander View Post
Vil anbefale digitale temperaturmålere, hvor man har mulighet til å senke sensoren et stykke ned mot bunn.
Er det bare vanlige digitale man får kjøpt overalt eller er det spesiele til vann?
mjoks007 is offline   Reply With Quote
Old 23.10.2007, 15:40   #9 (permalink)
Member

Digitale temperaturmål er ikke mer pålitelige enn andre, det er ikke uten grunn at en får slike fra en hundrelapp og oppover til 10 ganger denne prisen. Er litt betenkelig med det foret du har brukt Gro, men det kan ennå gå godt. Kommer litt ann på mengden også.
Old 24.10.2007, 11:07   #10 (permalink)
G.Net Admin

Vidar-Alexander's Avatar

Man får hva man betaler for. Jeg kjøper ikke termometere til 100 lappen. Jeg legger litt mer i det. Man får kjøpt "ute termometere" som kan senkes i vann, eller med følere som kan senkes i vann. Ofte må man ha "displayet" innendørs.

Tags
fore, slutte

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules