Please install Flash and turn on Javascript.
| | #1 (permalink) |
| Junior Member ![]() ![]() Join Date: Oct 2007
| Hjelp hva gjør vi med Harald & Håkon i vinter?Vi har tatt de inn fra dammen, men oppdager at de blir hyperaktive i stuevarmen. PS! har ikke varmekolbe i akvariet! De bor nå i et akvarium på 55 liter, er dette for lite? Kan vi bruke dette akvariumet for å ha dem i dvale over vinteren? eller er det andre forslag? Så lurer vi på om utveksten til Harald er smittsomt? Han ble levert sånn fra butikken. Og så har vi fått et diigert hull i hagen, som vi tenkte at Harald og Håkon skulle få flere venner i. Men er dette lurt? Eller bør den gamle dammen få være forbeholdt H&H? Alle gode forslag til hvordan man lager dam av et slikt hull (ca 20000 liter) taes i mot med takk ![]() Legger ved bilde av Harald med utvekst. ![]() På forhånd takk ![]() Hilsen Tutta |
| | |
| | #2 (permalink) |
| G.Net Admin ![]() |
Hei, Jeg skal prøve å svare på noen av spørsmålene dine. Om 55L er stort nok er først og fremst avhengig av størrelsen på fiskene. Hvor store er de? I utgangspunktet blir et kar i denne størrelsen for lite til å kjøre dvale på karper da du veldig lett kan få store temperatursvingninger på så lite vannmengder. En annen ting er at også vannverdiene kan fort variere. Men du trenger ikke å sette disse i dvale over vinteren, men du må uansett skaffe deg et større kar. Dette vil gjøre det lettere å holde temperaturen på normale verdier. Plasseringen er også viktig slik at karet ikke får mye påtrykk av varme utenfra. Den kulen som fisken har kan minne om cyste. Litt pussig dette her da det har dukket opp en del spørsmål om slike i den senere tid. Prøv å ta et nærbilde av kulen slik at jeg får den i nærmere ettersyn. Tror ikke det skulle by på noen problemer med å introdusere noen flere fisker sammen med disse i den eksisterende dammen. Bare være obs på og ikke overbefolke. Ellers når det gjelder forslag til hvordan man lager en slik dam, så oppfordrer jeg damfolket her på forumet å komme med innspill.
__________________ Carpman |
| | |
| | #3 (permalink) |
| Junior Member ![]() ![]() Join Date: Oct 2007
|
Hei Takker for raskt svar ![]() Fiskene er ca. 15 cm Har forsøkt å få et skarpt bilde av "kulen", men den er litt uskarp i seg selv, så det er ikke lett. Når det gjelder tempratur, så har vi en varmepumpe som holder jevn tempratur i huset. Men viss det skulle vise seg at temraturen svinger ettersom det blir kaldere ute, så har vi en varmekolbe til akvariet. Når du nevner at fiskene ikke trenger i dvale, betyr det at de har det best i varmen eller i en kald kjeller på ca 5 grader med svært lite svinging i tempratur over året. Vi har en av disse berømte blå tønnene som vi tenkte å bruke i kjelleren (ca 200 liter). Den nye dammen vår skal bli slik at vi kan la fiskene overvintre i den, det er derfor vi trenger noen gode råd om hvordan dammen bør være. Vi har hatt en gravemaskin på besøk og tatt ut ca 20-22 kubikk, med største dybde ca 170 cm. Vi har også gravd ut 2-3 kubikk til et filter, der poden i huset har tatt seg av muring av såle og vegger. Kan vi mure filteret, eller bør vi bruke metall eller plastkar til filter? Så lurer vi på, skal vi bruke PVC eller gummi duk? Hva gjør vi med bunndrenet, det ligger jo frostfritt under bunn, men det kommer jo over frostfritt når det går inn til filterkommen. Hvordan løser man det problemet? sender med et bilde av hullet og et av den eksisterende (prøve-) dammen. Her ble det mange spørsmål men jeg håper dere er tålmodige med en stakkars nybegynner. ![]() ![]() |
| | |
| | #4 (permalink) |
| G.Net Admin ![]() |
Hva du bør gjøre med fiskene dine denne vinteren har nå egentlig kommet som lyn for klar himmel. Det er store sannsynligheter for at fisken har Lymphocystis, og før vi diskuterer sykdommen videre i denne tråden, så anbefaler jeg deg først å lese gjennom disse trådene: "Gullfisk med "kul" på hode!" "Hva er galt med gullfisken min?" Du bør ikke kjøre disse fiskene i dvale denne vinteren, men først fokusere på å behandle sykdommen, og deretter ha fiskene til observasjon i et temperert (22-24 grader) akvarium til du kan slippe dem ut igjen i dammen neste år. Til dette bør du nok anskaffe et større kar for fiskene, men jeg skulle tro at selve behandlingen kan gjennomføres i 55 literen. Da har du litt tid på deg å få tak i et større kar. Et ugjennomsiktig plastkar er ikke å foretrekke da du ikke har den samme muligheten til å følge med på progresjonen til fiskene (du ser dem kun ovenfra). Hvis du anskaffer deg et glassakvarium på 200-500 liter så har du fått deg et viktig verktøy i damhobbyen, og er noe du garantert vil få bruk for senere etter hvert som du får flere fisker og litersyken tar helt overhånd Det vil alltid være en eller annen fisk som trenger ekstra pleie og omsorg under kontrollerte forhold ![]() Når det gjelder dine spørsmål om det damtekniske, så oppfordrer jeg fortsatt damfolket om å komme med innspill. Når du har fått lest gjennom de trådene jeg anbefalte, så er det bare å komme med spørsmål hvis det er noe du lurer på.
__________________ Carpman |
| | |
| | #5 (permalink) | |
| G.Net Admin ![]() |
Skal vi se om vi har noen tips til noe du lurer på her hvertfall. ![]() 1. Dybde kommer an på hvor i landet du bor, og hvilke fisk du skal ha. Alt dypere enn 150 cm er bra. 170 er kjempebra for gullfisk. Skal dere ha Koi senere, vil jeg anbefale å grave 200 cm, nå mens dere har muligheten. ![]() 2. Filteret kan mures, men må da behandles med glassfiber, epoksy, eller legge duk på innsiden. Men vet ikke om dette er den beste måten på grunn av frostsprengning. Vær også obs på at all kontakt med sement til dammen vil øke ph kraftig, og kan i enkelte tilfeller være giftig. All betong må derfor behandles/tildekkes, før vann til dammen kommer oppi. Plastkar er uten tvil det beste til filter. De finnes i alle størrelser og fasonger. Eks.http://www.noreko.no/ 3. Bruk Gummi duk. EPDM. Sterkere, mer holdbar, mer flexibel, og mye lettere å jobbe med, og lappe om det skull bli hull. 4. Jeg løser problemet med rør fra 3 stk. bunndren (i mitt pågående damprosjekt, les utbygging) Med å bygge et filterhus vegg i vegg med dammen. Dette huset inneholder da alt utstyr, pumper, filter, akvarier o.l. og vil bli vinterisolert, og med varme. Det vil si at ingen rør kommer i kontakt med "vinteren". Ellers kan det være en fordel å lage seg en løsning hvor man får stengt bunndrenet, og tømt røret for vann før frosten, og sørge for at røret er helt tomt i løpet av vinteren. Det samme gjelder forøvrig filteret, og alle rør og slanger. At de tømmes helt før frosten. Håper dette var til litt hjelp. ![]() Lykke til.
__________________ Hagen min er et stort hull... med vann i... | |
| | |
| | #6 (permalink) |
| Progressing member ![]() ![]() ![]() Join Date: Mar 2007
|
Hei! Et tips ang fare for frostsprenging i bunndrenrør kan være å legge inn en varmekabel i røret fra bunndren til filter. Jeg har samme problem som jeg skal/må løse før frosten setter inn. jeg har vært hos elektrikeren og kjøpt varmekabel (som er berekna på ettermontering i drikkevannsrør). Disse varmekablene selges i metervis med påmontert støpsel i den eine enden. Strømforbruk er 10-20Watt pr meter. |
| | |
![]() |
| Tags |
| av, dumpa, hjelp, nybegynner, oss, ut |
| Thread Tools | |
| Display Modes | |
|
|