Please install Flash and turn on Javascript.
| | #1 (permalink) |
| Member ![]() ![]() ![]() |
Hei, Har to spørsmål: Har en ca. 1000 liters "dam" i kjelleren med Eazy Pod og en 2000l pumpe og kun 3 Koi (25-30 cm). Siden jeg tok de inn i oktober har det ikke vært særlig klart vann. Min kone er "plantegal" og bruker samme rom til å dyrke plater m.m. med et spesiallys som benyttes til platedyrking. Ved juletider monterte jeg et trykkfilter med UV og en liten pumpe i tillegg. Etter to dager var dammen glassklar. Mitt første spørsmål er: Er det mulig at denne lampen gør at det blir alger i dammen? Noen som har peiling? Mine Koi var var utrolig tamme før jeg tok de inn i kjelleren, kunne mate de fra hånden. Nå er de ikke det lengre, gjemmer seg med engan jeg kommer inn i rommet. Har en steinhelle i et hjørne av dammen som de trykker seg under når jeg der. Det er ikke alltid de kommer fram ved mating engang. Så mitt andre spørsmål er: Kunne det være en ide' å fjerne dette "skjulestedet", ville de da kanskje bli litt mer "sosiale"? Noen som har erfaring fra det? mvh Trond |
| | |
| | #2 (permalink) |
| G.Net Admin ![]() |
Tror nok at det er spesial lyset som gjør at vannet ikke er klar. Vi har en Eazy Pod i kjelleren i et 3000 liter kar med varme på ca. 14 C og 12 koi fra 15 tl 45 cm og krystallklart vann. Lys kommer fra en vanlig lysrør som slår seg på og av automatisk. Har ikke UV i kjelleren. De får litt mat og de tigger alltid etter mer bare de ser meg. Har en liten isopor plate flytende så de kan få litt "skygge". Er koiene dine blitt skremt av et eller annet ? Stopp litt med matingen og la de bli litt sultne, sjekk vannparameter og ta vannbytte. Hva er temperaturen i vannet ?
__________________ Hvis du vil ha det fint hele livet så anskaff deg en hage, med koidam
|
| | |
| | #3 (permalink) |
| Progressing member ![]() ![]() ![]() Join Date: Mar 2007
|
Hei! Trur nok det er spesiallyset som lager algeproblem for deg. Dette lyset er spesiallaga for å etterligne sollys og vi veit jo alle at ute fører sollys til algeproblem om vi ikkje har uv-lys. har sjølv koi inne, men har ikkje problem med alger i vannet (bruker en kaftig "sparepære" som belysning ca 12 timer pr døgn. Mine fisker har også en gjemmeplass (under lokk som dekker halve karet. Men fiskene kjem fram straks dei ser skygge i rommet og maser etter mat. Har hatt tidligere hatt erfaring med at fisk er reddere i grunne kar/dammer enn i litt dypere, kanskje dette kan ha noe å bety for at fiskene er redde??? |
| | |
| | #4 (permalink) |
| G.Net Admin ![]() |
Alger er ikke alltid et problem. Skulle egentlig gjerne hatt litt algevekst i kjelleren selv jeg. Spesielt med tanke på nitratkontroll. Glassklart vann er jo ikke alltid enbetydende som god vannkvalitet.Fiskene skal ha et sted der de føler seg trygge i et kar. Dette hindrer stress. Isoporplater er greie å bruke til dette. At de forandrer adferd har trolig med forandringer i vannparametre. Algene kan har vært årsaken til dette.
__________________ Hvis du vil ha det fint hele livet så anskaff deg en hage, med koidam
|
| | |
| | #5 (permalink) |
| Member ![]() ![]() ![]() |
Hei, Takk for alle svar. Karet er over 1 meter dypt så jeg tror det skulle være bra. Temperatur ligger på ca. 18-20 grader. Vannparameter er bra, litt nitrat. "Spesiallyset" slår seg av om natta. Mye vannbytte. Får prøve å "sulte" de litt, har matet kraftig disse månedene så de har vokst kraftig fra de små "fjertene" jeg tok inn i høst ![]() mvh Trond Last edited by trux123; 13.01.2008 at 02:21. |
| | |
![]() |
| Tags |
| basseng, kjelleren |
| Thread Tools | |
| Display Modes | |
|
|