Please install Flash and turn on Javascript.

Go Back   Gullfiskene.net forum > Akvarium og Hagedam > Nybegynner

Notices

Reply

LinkBack Thread Tools Display Modes
Old 04.02.2008, 12:13   #1 (permalink)
Junior Member

Default Mor til nybegynner

Blir helt sjokkert her jeg nå

Datteren min har lenge hatt lyst på akvarie. Vi kjøpte et brukt og hadde i sånn grus, rot, plante og et slott. Lot det stå ei uke før vi dro for å kjøpe fisk.

Vi fortalte hvor stort akvariet var og spurte hvor mange fisker vi evt kunne ha oppi det. Svaret vi fikk "kommer helt ann på hvilke fisker". Datteren min peker ut di fiskene hun vil ha og hun i butikken bare nikket på hodet at det skulle gå greit.

2 slørhaler
1 liten malle
1 snegle
3 små rød/orange Rødflapp tror jeg hun kalte dem

Så nå har jeg sittet å lest litt, for jeg kan ikke noe om fisk. Å nå ser jeg at fiskene vi har sammen har for liten plass etter hva jeg leser her. Jeg bryr meg om disse skapningene. Det ser da ut til at alle har det bra, men noen som har noen tips til oss. Vi lyttet bare til hun i dyrebutikken.
hanne is offline   Reply With Quote
Old 04.02.2008, 12:15   #2 (permalink)
Junior Member

Det er 60 liters akvarie
Old 04.02.2008, 13:49   #3 (permalink)
G.Net Admin

Blog Entries: 1

Hei, og

Dette kommer vi over så alt for ofte. Det er de i akvariebutikker som baserer sine kunnskaper på myter og ikke på det som er vitenskapelig fakta, og dermed blir det gitt masse feilinformasjon til kundene. Man skal heller ikke se bort i fra at det finnes de som er profittstyrt uten tanke på dyrenes velferd.

Som du kanskje har sett på disse sidene, så anbefaler vi akvarier på minst 60 liter til 2 små slørhaler. I og med at dette er et spesialisert forum for karper (slørhaler er bl.a. karper), så prøver vi å unngå å begi oss inn på andre arter. Det finnes et meget bra forum som heter Nettakvariet hvor du kan stille spørsmål om de andre artene.

Som nevnt så er 60 liter er et minimum for de slørhalene du har hvis de er små av størrelse, men det første du burde tenke på nå er om hva dere ønsker å ha i akvariet. Her må dere dessverre ta et valg hvis dette skal gå bra; enten de 2 slørhalene eller gå for å finne ut hva som er best for de andre artene og om du kan introdusere andre samme med disse. Uansett hva du velger, så er det i din fulle rett å levere tilbake til butikken de dyrene du ikke kan beholde.

Men en annen ting som krever mye oppmerksomhet nå er at akvariet har kun stått i en uke før dyrene kom oppi. Selv om ting ser greit ut for øyeblikket, så kan dette ende med katastrofe. Det sies at man kan ha oppi ditt og datt og kun vente noen få dager før man putter dyrene i akvariet, men det er mange forutsetninger som skal til for at dette blir vellykket, og mange nybegynnere ryker på en smell ved slike forsøk. Du må under ingen omstendigheter fôre dyrene i akvariet nå. Det finnes flere tråder her på forumet med tips innenfor dette temaet, og jeg anbefaler deg på det sterkeste å titte litt på dem. Noen stikkord du kan bite merke i når du leser de andre trådene er filter, vannskifte og testing.

Håper dette hjelper deg videre, og er det noe mer du lurer på så må du bare spørre. Vi skal prøve å hjelpe deg så godt vi kan
Old 04.02.2008, 14:03   #4 (permalink)
Junior Member

Så da skal dem ikke ha mat nå?

Er redd for å gjøre feil, bør jeg evt bytte vann?
Old 04.02.2008, 14:34   #5 (permalink)
G.Net Admin

Nei, vil ikke anbefale noe mating nå da dette ender med avfallstoffer som akvariet ikke greier å håndtere nå siden det ikke er ferdig innkjørt. Du kan for sikkerhets skyld bytte ca. 20L vann nå, men ellers under innkjøringstiden (4-5 uker) så kan du bytte en gang i uken (ca. 20L), men du bør også anskaffe deg tester (ammoniakk, nitritt) så snart som mulig slik at du kan sjekke vannverdier. Får du utslag på testene, så må du bytte vann umiddelbart. Om ca en uke hvis vannverdiene er greie, så kan du fôre ca. 3 ganger i uken (f.eks man, ons, lør), og da i små mengder 2 ganger om dagen.
Old 04.02.2008, 14:42   #6 (permalink)
Junior Member

Da bør vel vannet være like varmt som det i akvariet ca 22 grader er det nå.

Skal prøve å få tatt med en vann prøve til en dyrebutikk, så fort som mulig.
Kjempe glad for at du gir meg råd
Old 04.02.2008, 14:52   #7 (permalink)
G.Net Admin

Det er helt riktig ang temperaturen. Et tips er å tappe kaldt vann (ikke med kranen på varmtvann) i bøtter eller andre typer plastbeholdere som det aldri har vært såpe i. La vannet stå til det er temperert før du bytter vannet i akvariet.

Bare hyggelig å hjelpe. Det er derfor dette forumet er her
Lykke til
Old 04.02.2008, 18:19   #8 (permalink)
G.Net Admin

Taho's Avatar

Heisann

"3 små rød/orange Rødflapp tror jeg hun kalte dem"

Kan det være "red cap" eller "rød cap" hun mente? Ligner de litt på slørhalen? Om det er sånn er det gullfisk/ slørhale det også, bare en annen type

Noe sånt som disse? :

(en hvit og en blå, de finnes i mange farger)
Attached Thumbnails
mor-til-nybegynner-100_1205.jpg  mor-til-nybegynner-100_1213.jpg  
Taho is offline   Reply With Quote
Old 04.02.2008, 18:40   #9 (permalink)
G.Net Admin

Ja, og hvis det er tilfelle, så er problemet desto større.
Old 04.02.2008, 19:23   #10 (permalink)
Junior Member

Nei dem ligner ikke på dem på bildet. Prøvde å ta et bilde, men blir så dårlig kvalitet.
Reply

Tags
mor, nybegynner, til

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules