Please install Flash and turn on Javascript.
| | #1 (permalink) |
| Junior Member ![]() |
Heisan. Jeg er , om ikke lidenskapelig, så ihverfall ganske interessert i fisk.Vi har ett akvarium på 110 liter, ett på 70 liter og en 10-liters bolle med en kampfisk...Siste skudd på "fiskestammen", er en hagedam. Dammen er ikke stor; ca 4500 liter, og 45 cm på det dypeste.Der bor 8 gullfisk (str. 10cm,ca). 5 sandflyndrer (ca. 5 cm), og 5 små stimfisk av ukjent art. "Villfiskene" er fanget i en elvemunning, der de svømte i ferskvann/brakkvann.Jeg bor i Bergen, med milde vintre, så jeg tok sjansen på å la de overvintre i dammen. Det har gått helt fint. Trodde at fisker gikk i en dvale om vinteren, men her svømmer de rundt når det er mørkt. Temp. i dammen ligger mellom 3 og 5 grader. Det har også vokst en god del alger frem i løpet av vinteren. Jeg har ikke foret etter at temp. gikk under 10 grader. Hvordan blir jeg kvitt algene? Bør jeg ha en vårrengjøring, lignende en rengjøring av et algebefengt akvarie, eller er det skadelig for fiskene? Vil ikke skade fiskene, når de har overlevd vinteren med glans(så langt) Gode råd mottas med stortakknemlighet... Hilsen Irene |
| | |
| | #2 (permalink) |
| Progressing member ![]() ![]() ![]() |
Hei Beste rådet eg kan gje deg er å la dammen vere til tempen stiger.Har dei overlevd til no so går det nok fint .Dei eter på algene no og fram til dei får mat hos deg.Bere husk 10 grader +.Ser her hos meg og at gullfiskane er aktive mens koien er i dvale.
|
| | |
| | #3 (permalink) |
| G.Net Admin ![]() |
Hei Irene og ![]() Algene er ikke farlig for fiskene, tvert imot de finner litt å beite i ![]() Du får heller ta en vårrengjøring når temperaturen er rundt 10 grader en gang ut i april. Vil du bli kvitt sveve algene må du nok skaffe deg filter, pumpe og UV-lampe.
__________________ Hvis du vil ha det fint hele livet så anskaff deg en hage, med koidam
|
| | |
| | #4 (permalink) |
| G.Net Admin ![]() |
Bare vær obs på at det ikke er tilatt å holde disse artene i utendørs dammer i norge, uten spesiell tilatelse. Det er kun Koi og Gullfisk som er lovlige i utendørs dammer. Uansett, så kan villfisken aldri slippes tilbake i naturen på grunn av smittefare.
__________________ Hagen min er et stort hull... med vann i... |
| | |
| | #5 (permalink) |
| Junior Member ![]() |
At det ikke var lov å ha villfisk i hagedam, var jeg ikke klar over... Men, men,gjort er gjort... De får leve sine dager i dammen min. Skal holde meg til de "lovlige" artene heretter De trives tilsynelatende. Flyndrene har vokst godt...Middag om noen år Nei,huffda...Det er blitt en del "rusk" i bunnen av dammen;blader, kvister etc. Det pynter jo ikke akkurat opp dammen, så jeg vil fjerne det utpå våren. Men kan det skade miljøet i dammen hvis det blir rotet for mye opp under rengjøring?Hadde en skikkelig oppblomstring av alger i sommer, dammen vokste praktisk talt igjen.Da tok jeg ut all stafasje,vasset oppi og skrubbet løs alle alger, lot det synke til bunns og sugde det ut med hevert.Fiskene taklet det fint. Brukte algemiddel senere, så det gjentok seg ikke. Kan jeg bruke samme metode på dette halvråtnede rusket, eller blir det litt drastisk...? Startet opp dammen i juni i fjor, så dette er min første sesong. Er rimelig "grønn", og villig til å lære Vil ikke gamble livet til fiskevennene våre, ved å prøve og feile Hilsen Irene |
| | |
| | #6 (permalink) |
| G.Net Admin ![]() |
For mye slam og råtnende avfall på bunnen, danner nitritt og amonium som er giftig for fisken. Kan derfor være smart å fjerne mest mulig av dette slammet både vår og høst. Forråtnelsesprosessen går mye saktere i kaldt vann, så det har nok ikke noe "bråhast" enda, så lenge vannet er kaldt. Men når du roter på bunn og rengjør, så er det smart å skifte en del vann i samme slengen.
__________________ Hagen min er et stort hull... med vann i... |
| | |
![]() |
| Tags |
| alger, dvale or |
| Thread Tools | |
| Display Modes | |
|
|