Please install Flash and turn on Javascript.
| | #2 (permalink) |
| G.Net Admin ![]() Join Date: Jun 2007 Location: Alta
|
Hei, Izeelin! ![]() Flyttet posten din til en ny tråd ![]() Hvordan ser prikkene ut? Er de som saltkorn, som om noen har strødd melis på fisken, små hvite felt eller loddne prikker? Hvor stort er karet ditt? Har du filtrering, og hvordan er vannverdiene? |
| | |
| | #3 (permalink) |
| Junior Member Join Date: Mar 2008
|
Heisan! Tusen takk for svar! ![]() Ja, de ser vel ut som saltkorn, men de er spredd. - Ligger ikke i felt. Gullfiskene er egentlig min bror sine, men jeg er liksom den som tar ansvaret for dem.. De er i en bolle. Det er vel ikke så bra. . . Men den er ganske stor da! Har ikke filtrering, nei. (tror jeg?) Jeg skiftet vann på dem i dag. Vannet er ganske kaldt, og de står i et rom nær et vindu. Vannverdiene vet jeg ikke hvordan er. Men etter jeg bytter vann, så har jeg noen rensedråper som jeg drypper i. Hva kan jeg gjøre for å hjelpe dem? |
| | |
| | #4 (permalink) |
| G.Net Admin ![]() |
hei-san og ![]() Det er mest sannsynlig at fiskene har Costia (Ichthyobodo necatrix) som kan se ut som de er blitt strødd med salt. Start med vannbytte med lik temperatur og tilsett 0,3 % salt = 3 gram pr liter. Du kan øke dosering til max 0.6 % hvis du ikke ser noen forbedringer etter noen dager. Noen bruker formalin men vil ikke anbefale deg det. Vil Dere at gullfiskene skal ha det noenlunde bra bør de få litt plass å boltre seg i og "kloakkvannet" de svømmer i bør filtreres og byttes ganske regelmessig skal de holde seg friske.
__________________ Hvis du vil ha det fint hele livet så anskaff deg en hage, med koidam
|
| | |
| | #6 (permalink) |
| G.Net Admin ![]() |
Du kan bruke vanlig matsalt som en nødløsning. Det beste er nok Hydrosoft eller Broxo salt tabletter men de selges i 25 kg pakker og koster rundt en hundrelapp. Disse er presset sammen og inneholder ikke antiklumpemiddel, jod, osv. Små filter til akvarie har skumgummi børster og lignende inn i en beholder med pumpe som du får kjøpt i alle akvarie butikker. Bakterie kulturen i filteret som bryter ned fiskeavfallet må bygges opp gradvis. Sjekk denne link og klikk på de forskjellige nøkkelord for å forstå litt hva som må til. Det gjelder for gullfisk og, ikke bare koi. http://koi.no/helse/vannbytte.html
__________________ Hvis du vil ha det fint hele livet så anskaff deg en hage, med koidam
|
| | |
![]() |
| Tags |
| heisann |
| Thread Tools | |
| Display Modes | |
|
|