Please install Flash and turn on Javascript.

Go Back   Gullfiskene.net forum > Akvarium og Hagedam > Nybegynner

Notices

Reply

LinkBack Thread Tools Display Modes
Old 22.03.2008, 23:40   #1 (permalink)
Junior Member

Default Mat til koi

Jeg har 5-8 år gammle koier som jeg har foret på vanlig koifor fra dyrebutikk, er det noen som har erfaring med annen mat?
beaa is offline   Reply With Quote
Old 23.03.2008, 02:29   #2 (permalink)
G.Net Admin

Chasys's Avatar

Hei og

Det finnes utrolig mange forskjellige type koifòr i alle prisklasser og kvalteter.
Hva mener du med vanlig koifor fra dyrebutikk ? Har du navnet på det ?

Har erfaring med fòr fra mange produsenter og synes selv at Saki fra Hikari er noe av det beste som er på markedet men vanskelig å oppdrive. Mange japanske koi oppdrettere forer sine egne koi med dette foret som inneholder bl.a. probiotics.
Hvis du har bilder av dine gosanke koi = kohaku, sanke og showa så send de til meg snarest. Dermed kan du delta i Norges første Koi Show og som første premie er det 2 kg av Saki Hikari Growth. Les Koi Show trådene ved "Konkurranser".

Kjekkt at du la ut bildet av dammen din
At koiene dine ikke har ynglet der kan skyldes vannkvalitet, temperatur, foret og mengde m.m.
Old 23.03.2008, 14:53   #3 (permalink)
Senior Member

Roger`n's Avatar

Enig i det som blei skrevet over, du kan også spe på med litt appelsin , forvellet brokkoli , brøsmuler , eller fint brød med honning og mer som snaks mellom foring med hoved for.
Eg presser appelsin saft over ein kopp for og lar det tørke for ekstra C vitamin tilskudd. Variasjon er også bra.
Old 24.03.2008, 11:10   #4 (permalink)
Progressing member

Hei!

Det er nok (store) kvalitetsforskjeller på koifor på lik linje med for til andre dyr. Det er ikkje uten grunn at veterinærer fraråder hunde- og katteeiere å kjøpe for til kjeledyra sine hos matvarekjedene. Slik vil eg tru det også er med mat til koi. Eg har kjøpt både "her og der", men satsar no på koifor som eg Dai Suki.

Det hadde vært morro om det fantes testresultat der ulike produsentar av koifor ble testa opp mot hverandre. Det må vel ha blitt gjort en slik test en eller annen plass i denne verden?

Mvh Åsendammen
åsendammen is offline   Reply With Quote
Old 24.03.2008, 14:50   #5 (permalink)
tos
Senior Member

Det er nok som andre har sagt stor forskjell på fôret ja, alt etter hva en er ute etter så som farge, vekst, avføring, vitaminopptak etc etc. Hikari sitt fôr Saki er vel det som pr idag er det mest opptimale og beste fôret.

Men mener at vi må ha litt bakkekontakt. Det som åsendammen skriver om eks hunder er et eksempel på det jeg mener. Hunder har eksistert i tusenvis av år, og hva levde de av før slutten av forrige århundre??? Vi mennesker kan heller ikke leve av å bare ta inn intravanøst, vi må ha litt annet også for at kroppen skal fungere. Jeg mener og tror at hvis fisken skal holde seg frisk og rask og dens organer skal fungere optimalt, trenger den også litt annet mat en bare en type brendt pellets med konsentrat av de mest nødvendige næringsstoffene. Har en naturdammer vil fisken her finne larver, dyr, alger ol hele året. Men alikevel bør en nok gi dem litt variert mat gjennom sommeren og ikke bare en type tørrfôr. For hvis en ser mot Japan så se nå på alle mudderdammene. Her får nok fisken i seg litt av hvert ja.

Så jeg mener det er bare bra og variere litt på det ferdigkjøpte koifôret. Men for all del det er bare min mening
tos is offline   Reply With Quote
Reply

Tags
koi, mat, til

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules