Please install Flash and turn on Javascript.
| | #1 (permalink) |
| Junior Member Join Date: Mar 2008
|
Hei Jeg har nettopp "arvet" et lite akvarium med 2 slørhaler av en bekjent. Det er en stor og en liten slørhale, og jeg legger merke til at den store virker litt rar. Den har noen (3) hvite prikker på hodet, men det rare er formen. Hodet - spesielt sett ovenfra - er bredt og flatt, nesten firkantet. Skal det være sånn? Den lille er smal i hodet og har normal "fiskeform". Den store er ca 1,5 år har jeg fått opplyst og den virker ganske kvikk og tar til seg for. Takknemlig for synspunkter PS Jeg har tatt bilde av dem - er det mulig å poste bilder her? Last edited by Lynet2; 31.03.2008 at 15:48. Reason: bilde |
| | |
| | #2 (permalink) |
| G.Net Admin ![]() |
Hei Lynet2 og ![]() For å laste ned bilder må du klikke på "Attachments" = binders på menyen rett ovenfor. Det vil hjelpe godt med bilder for å fastlå hva som kan feile fisken din. Gi så mye informasjon du kan og som f.eks. hvor mange liter akvariet ditt er på, vann parametere, har du filter, type filter, oksygen, temperatur, osv.
__________________ Hvis du vil ha det fint hele livet så anskaff deg en hage, med koidam
|
| | |
| | #3 (permalink) |
|
Hei Her er bildene jeg tok. Akvariet er på 26 ltr, jeg har et filter som heter EHEIM 2006. Fortype: TetraAniMin Flak Termometer fulgte ikke med så det må jeg kjøpe (vet altså ikke temp) Vannverdier har jeg heller ikke (er det sånne "strips" som jeg må kjøpe i dyrebutikken?) Unnskyld uvitenheten, men jeg er altså - ja, nybegynner ![]() Har brukt AquaSafe for gullfisk, dosering iflg flasken. Takknemlig for svar |
| | |
| | #4 (permalink) |
| G.Net Admin ![]() Join Date: Jun 2007 Location: Alta
|
Heisann ![]() Er litt vanskelig å se ut ifra bildene dine. Har den ene knudrete "ekstra vekst" på hodet? Noe slik som på bildet jeg legger ved, bare annen farge? (dårlig kvalitet det og, men-men). Om fisken har en slik "ekstravekst" (wen) er det normalt at ny vekst av dette er hvitt før det blir den fargen det skal være. Har du mulighet til å legge ut et bilde tatt fra siden? Har prikkene vært der lenge? Om det ikke er som beskrevet over, er prikkene lodne? ser det ut som tykt slimlag? er det sår i forbindelse med disse prikkene, evt rødt rundt? Teste vannet gjør du best med dråpetester fra dyrebutikken, stripsene har en tendens til å bli unøyaktige. Det er ikke noe å unnskylde hvis man ikke vet, da spør man - og det er derfor vi er her ![]() Når alt dette er sagt, må jeg nok forsiktig nevne at akvariet ditt er i minste laget for to gullfisk Man regner minimum 30 l. pr fisk, siden dette er fisk som griser mye. Anbefaler også å lese følgende link for info om vannkvalitet og nitrogensirkelen i et akvarie : http://koi.no/helse/nitrogensirkel.html |
| | |
| | #5 (permalink) |
|
Tusen takk for svar! Skal prøve å få tatt et bilde fra siden, og kikke nærmere på mr fisk (må bare få ungene i seng.. Men, hvis vi glemmer prikkene for et øyeblikk - synes dere ikke hodeformen er rar? Firkantet liksom? Eller? |
| | |
| | #6 (permalink) |
| G.Net Admin ![]() Join Date: Jun 2007 Location: Alta
|
Heisann ![]() Det er desverre slik at disse fiskene er avlet mye på, slik at det finnes endel fasonger Er den noe slik som dette : http://www.liveaquaria.com/product/p...cfm?pCatId=957 |
| | |
![]() |
| Tags |
| flatt, hode, med, slørhale, stort |
| Thread Tools | |
| Display Modes | |
|
|