Please install Flash and turn on Javascript.

Go Back   Gullfiskene.net forum > Akvarium og Hagedam > Nybegynner

Notices

Reply

LinkBack Thread Tools Display Modes
Old 17.04.2008, 17:48   #1 (permalink)
gro
Member

Default Lek allerede..???

Har vert kjempeheldig med førse vinter med dam,bare ett tap (som var min egen feil...var litt for ivrig med vårrengjøring...tror jeg... for fisken var tipp topp den, etter overvintring ute,men tålte ikke litt for mye vannskifte i vårrengjøringen .....men så har jeg lært til neste år)

Men altså: har litt mix av koi og gullfisk. Deriblant to gullfisk som har gått inne i akvarium i vinter. Har nå satt de ut i dammmen som varierer fra 10-15 grader.
De er fra ca 10-15 cm.
Nå ser det ut til at de to som har overvintret ute (ca 10 cm),har forelska seg hodestups i den ene som kommer innenfra (ca 15 cm)...
De ser heeeelt tussete ut,der de regelrett forfølger stakkaren,som ikke får et øyeblikks fred.... ://
....Er det lek,el bare nysgjerrighet over nykommeren....?
Syns de er litt små til lek da de kan være to-tre år gamle toppen...
Alle kjøpt i fjor,men de som har gått inne i vinter er noe større og muligens eldre,men det er de minste som ser mest ivrige ut.....??..
.....Kan òg se ut som de prøver seg på de minste koiene også iblandt...
Er det mulig...Gullfisk/koi blanding....Sikkert et domt spørsmål,men er fortsatt nybegynner da......

Hadde vært morro med småtasser i dammen da,så her følges det nøye med ja..
.....Om det skulle bli yngel her i år,hva gjør jeg....?... Skal de tas ut av dammen øyeblikkelig el.la de være der en stund med livet som innsats.
Event.kor skal de opppbevares til de er store nok til å overleve kannibalene...
Ute?..inne? oppvarmet vann? el. ...osv,osv...

Takknemlig for all informasjon...
Det trengs
gro is offline   Reply With Quote
Old 17.04.2008, 20:33   #2 (permalink)
Member

Default La yngel være i dammen

Jeg har en dam med blanding av både koi og gullfisk, og gullfiskene yngler som bare det (ifjor altså) - også koiene.
Hos meg gikk yngelen i samme dammen som de andre og yngelen holdt seg skjult blant planter og siv.. noen ble mat for de andre fiskene ja , men slik er jo det naturlig også..., ikke al yngel vokser opp..
Yngelen vokser jo relativt fort, og når de blir noen cm store, så er det ikke fare lenger, om du ikke har store fisker da..
Dette er da min mening, om du ikke skal kjøre oppdrett og avl på fiskene.

alternativt kan du la yngelen svømme i en flyteramme med finmasket nett, slik at det er i samme miljø som de andre i dammen, men er da beskyttet for andre fisker..
wilchr is offline   Reply With Quote
Old 17.04.2008, 21:13   #3 (permalink)
tos
Senior Member

Tror ikke det er lek. Hver gang det kommer nye fisk i dammen så blir det urolig en dag og to. Dette har med revir og at hver fisk må finne sin plass i systemet å gjøre. Da småbiter/napper de hverandre i halen og og jager hverandre rundt i dammen. Dette vil gi seg ganske snart.
tos is offline   Reply With Quote
Old 17.04.2008, 22:32   #4 (permalink)
gro
Member

Takk for nyttig info
...men tror dere gullfisken som er rundt toårsalder er gammel nok til å leke/yngle da...?..
De ser jo så små og puslete ut....
Hva med koi?..hvor gamle må de være før de kan leke/yngle...?

Det jeg mente med (det domme ) spørsmålet ang gullfisk/koi-mix,var om gullfisk kan "parre seg" med koi ???...
De bittesmå gullfiskene mine ser ut til å ville prøve seg på hvemsomhelst utti dammen der....
Men mulig det bare er revirmarkering ja...
Iallefall en spennende tid vi damfolk går i møte nå framover...gleder meg!
Old 18.04.2008, 00:07   #5 (permalink)
Senior Member

Roger`n's Avatar

Tror gullfisk kan være kjønsmoden i 2 års alderen , men synes et er litt tidleg på året, hva er tempraturen i dammen ?
Irriterte meg mye på ein stor gullfisk i fjor som ble heilt tussete som du skrive hver gang eg satt inn ein ny koi , han hang etter koi èn som ein klegg, tok den ut til slutt ut i nokre dager og da, var den rolig da eg satt den inn igjen og den nye fisken hadde få roet seg ned.
Old 18.04.2008, 09:56   #6 (permalink)
gro
Member

Tempen ligger på 10-15 gr.... har en liten varmekolbe liggende der...noe som de setter pris på tydeligvis, da de legger seg oppi hjørnet der kolben ligger...og antagelig nyter varmen fra den....de smartingene

Temp.varierer litt ifht. natt/dag.
Men har så smått begynt å fore,men de er ikke så glupske enda....
Hadde egentlig forventa mer pågang på matfatet etter lang fastetid men,mulig de er litt dorske enda...?..
Reply

Tags
allerede, lek

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules