Please install Flash and turn on Javascript.
| | #1 (permalink) |
| Junior Member ![]() Join Date: Jun 2008
|
Hei Jeg er helt fersk på dette med hagedam, men har drevet med akvarium i flere år. Har nå tenkt til å skaffe meg et ferdigstøpt basseng/utedam på 500 liter, men hva slags utstyr trenger jeg, som pumpe etc? Håper noen vil være tålmodig med en fersking |
| | |
| | #2 (permalink) |
| G.Net Admin ![]() |
Hei Bettina ![]() Der du ev. kjøper et slikt basseng på hagesenter e.l. har de sikkert også pumpe, filter og ev. med uv som passer til dette. Slik at du får alt i en pakke. En liten pumpe med svampfilter i dammen er det enkleste. Vet ikke hva du har tenkt å ha i dammen? Noen få gullfisk som kan gå der på sommeren og endel planter kanskje? Volumet er så lite at jeg ikke har noen gode forslag på valg av utstyr. Og temperatursvingningene i et slikt lite basseng dag/natt er jo litt foruroligende. Det er jo ikke som et stabilt temperert akvarium inne. Kanskje det er noen andre her som har erfaring med slike miniatyrdammer som kan hjelpe mer?
__________________ Hvis du vil ha det fint hele livet så anskaff deg en hage, med koidam
|
| | |
| | #3 (permalink) |
| Progressing member ![]() ![]() ![]() |
Kan nevne at gullfiskdammen min er på ca 1000l.Har ein masse planter i den og ingen filtrering,det fungerer heilt fint.Den er bare ca 40-50 cm på det dypeste og fiskene overvintrer i den.No bur jo eg på kysten av vestlandet så det er jo egentlig ikkje vinter ,men gullfisker er veldig hardføre.Ei lita pumpe på 2000l/t med svampfilter og ett trykkfilter skulle klare jobben.Blir jo begrenset med fisk i dammen din ville eg tru. |
| | |
| | #4 (permalink) |
| Member ![]() ![]() ![]() |
Later til at du har omtrent planer om samme hagedammen som jeg anla for 4 år siden! ![]() Jeg startet så kjekt opp med Koi, det gikk fint til jeg skulle ta de inn i kjelleren for vinteren, men isteden puttet jeg de oppi i helt nystartet 250 l. inne! Det ble til slutt en nitritbombe de luxe! Og alle strøk med litt etter litt, tilslutt var det bare 1 stk. Koi igjen, og den ble tilslutt på størrelse m. en liten hval, (overdrivelse Jeg leverte den tilbake der jeg hadde kjøpt den, og de mindre fiskene mine pustet lettet ut! ![]() Nå har jeg tenkt å starte opp igjen, men da bare med Gullfisk. Og jeg håper det går bra for det har vært litt kaldt om nettene her nå, nedi 5+ i natt vissnok. |
| | |
| | #5 (permalink) |
| G.Net Admin ![]() |
Husk at vann holder bedre på temperatur enn luft, så om det er kaldt ute om natta, så kan det være betraktelig varmere i vannet. Men jo mindre dammen er, jo fortere blir den nedkjølt. Kan derfor være greit å ha et termometer i dammen.
__________________ Hagen min er et stort hull... med vann i... |
| | |
| | #6 (permalink) |
| Member ![]() ![]() ![]() |
Ja jeg merket at det var varmere ute i dammen min da jeg satte ned pumpa i sta! Var nok en del varmere enn i lufta. Jeg har termometer i de 2 akvariene inne, men er det et spesielt som en bruker ute? Et noe større kanskje? Får høre i morgen... Har tenkt meg til byen i da for å kjøpe ett par Gullfisk, men ringer først i tilfelle de er utsolgt! Er bare 1 butikk som selger fisk i hele Hønefoss, så da har det lett for å gå unna....
|
| | |
![]() |
| Tags |
| fersk, helt, starthjelp, trenger |
| Thread Tools | |
| Display Modes | |
|
|