Please install Flash and turn on Javascript.
| | #1 (permalink) |
| Junior Member ![]() Join Date: Jun 2008 Location: Sauda
|
Hei. Har i vår laget meg damm på hytta som jeg storkoser meg med,ca 7000 liter den er bare 45 cm djup pga fjell.Har planer og overvintre fiskene hjemme i hagedrivhuset mitt i ett 1000 liters kar.Har tenkt og bruke varmekolbe og isolere karet.Er 8-10 grader ok temp og er det nok med luftpumpe. Har 4 koi og 10 gullfisk ca 10 cm. |
| | |
| | #2 (permalink) |
| G.Net Admin ![]() |
Hei, og velkommen til G.Net ![]() Hyggelig med flere fra Sauda, vet jeg hvem du er kansje? ![]() 8-10 grader er midt i grenseland for Koi. Da det er temperaturområdet hvor de ikke skal ha mat, men likevel tærer på fettreserver. Enten bør man holde seg godt under 10 grader, eller godt over 12 grader. Det beste er da om man klarer å holde seg over 15 grader og fôrer forsiktig. Jo varmere vann, jo mer kan du mate. Og da får du Koi som vokser hele året. Gullfiskene er mer hardføre.Om de skal overvintres under 10 grader, uten mating, holder det med oksygentilførsel. Skal du ha det varmere må du ha filter. Husk også vannbytter og sjekk ofte nitritt o.l. uansett. Ta gjerne turen opp til meg for en dam/koi prat. Er midt i en utbyggingsfase nå.
__________________ Hagen min er et stort hull... med vann i... |
| | |
| | #3 (permalink) |
| G.Net Admin ![]() |
hei og ![]() Besøk naboen din Vidar Alexander Risvold for å utveksle erfaringer og en kopp kafe au lait. Han går på krykker nå pga. en arbeidsulykke, driver med bleieskift og skal til med en innsjø i hagen ![]() 14 til 15 graders Celsius er nok bedre enn 8 til 10 grader, dekk karet med f.eks. en polykarbonat plate eller bobble plast for å minke varmetapet. Kaldt vann har mer O2 enn varmt vann. Luft = oksygen er alltid OK hvis det ikke kjøler ned vannet alt for mye av all rotasjon. Skal du fore fiskene vinterstid må nok filteret være påkoblet. Vannbytte er et must uansett.
__________________ Hvis du vil ha det fint hele livet så anskaff deg en hage, med koidam
|
| | |
| | #5 (permalink) |
| Junior Member ![]() Join Date: Jun 2008 Location: Sauda
|
Hei. Takk for gode tips til høsten, Hei vidar Alexander Har Vert hos deg tidligere og sett og blei imponert.Tar gjerne en tur til snart passer det denne veka? Har lest på gullfisk nett om utbyggingen din og det blir nok litt av en dam,snakkes. |
| | |
![]() |
| Tags |
| overvintring |
| Thread Tools | |
| Display Modes | |
|
|