Please install Flash and turn on Javascript.
| | #1 (permalink) |
| Junior Member ![]() Join Date: Jun 2008
|
Har kjøpt brukt akvarie, Juwel 180 l. Har spylt det og skrapet m algeskrape og vasket m varmt vann og noe slags vatt til dette bruk. Skal nå ha i sand type Biltema blåsesand 0,8-1,0mm som jeg har sett anbefalt på div nettsteder. Er det bare å ha sanden rett fra sekk oppi? Eller må jeg skylle/koke den først? Skal ha oppi 5 små slørhaler, men ikke før om 1-2 uker slik at vann, stein, sand og planter får gått seg til. Slørhalene er i gamle 30l plastakvariet frem til innflytting. Men det var sanden jeg skal ha oppi nå jeg lurer på behandlingen av...??? Stein |
| | |
| | #2 (permalink) |
| G.Net Admin ![]() |
Om du ikke vasker sanden, vil vannet bli gråaktig på farge. Dette er ikke farlig, og vil forsvinne etter en tid, eller bare et vannbytte. Om du skyller sanden slipper du mesteparten av dette "støvet". Det er helt unødvendig å koke/vaske denne sanden ellers. Det er kun dette "støvet" som kan være et problem. Men som sagt, skylling eller vannbytter løser dette. Har selv denne sanden i mitt 4000 liter Amazonas kar, og flere mindre kar.
__________________ Hagen min er et stort hull... med vann i... |
| | |
| | #4 (permalink) |
| G.Net Admin ![]() Join Date: Jun 2007 Location: Alta
|
Hei ![]() Biltemasanden inneholder ingen giftstoffer, så man kan trygt ha den rett i akvariet. Trenger ikke koking/ skylling først. Jeg ville imidlertid valgt å skylle den i akvariet etpar ganger. Dette fordi den kan støve endel, og vannet kan bli grått en stund. Jeg gjør det på denne måten: Heller sand i akvariet, tapper akvariet halvfult, roter i sanden og tapper ut vannet. Dette gjentar jeg til jeg synes vannet er passe klart etter å ha rotet i sanden. (noe tåke vil det alltid være, men den legger seg etterhvert) Lykke til! |
| | |
![]() |
| Tags |
| akvariet, grus |
| Thread Tools | |
| Display Modes | |
|
|