Please install Flash and turn on Javascript.
| | #1 (permalink) |
| Junior Member ![]() ![]() Join Date: Dec 2007
|
Har to blandingsgullfisker som jeg har fått av en venn. Jeg er usikker på om de kommer fra samme kull, men bryr fisker seg i så fall om de er i slekt? Og hvilke forhold må legges til rette for en eventuell yngling? |
| | |
| | #2 (permalink) |
| G.Net Admin ![]() |
Om de er i slekt betyr ingen ting. I fiskeverden skal det mye til før det blir "innavl". Som et utgangspunkt, må det hvertfall være en av hvert kjønn, og de må være kjønnsmodne. Hunnen er ofte rundere i buken, med dette gjelder kun vanlig gullfisk, med normal kroppsfasong. Hannen får "gytevorter" på hodet og gjellelokk. Men dette er vanskelig å se for en "utrent" akvarist. Gullfisken er kjønnsmoden etter ca 1 års alder. De trenger god plass og planter o.l. å legge egg i. Fiskene må fjernes etter at de har lekt, da de spiser eggene. Alternativt flytte eggene.
__________________ Hagen min er et stort hull... med vann i... |
| | |
| | #3 (permalink) |
| Junior Member ![]() ![]() Join Date: Dec 2007
|
Takk for svar! ![]() Den ene gullfisken min (som jeg hele tiden har trodd var en hann) har to neseborlignende greier mellom øynene, kan dette være de "gytevortene" du nevnte? Den andre har ikke det, vil det da være en hunn? Begge fiskene er på rundt 6-7 cm uten halen i et 55 liters akvarium, er dette god nok plass? I tillegg har jeg en algespiser og en knøttliten fisk. |
| | |
| | #4 (permalink) |
| Senior Member ![]() |
Hei det nesebor lignene greiene er nettop nesebor ![]() Gytevortene er små prikker , nesten frekner. 55 l er lite men det hende dei legg eg der også (er ikkje ekspert ) men har hørt andre har fått yngel i små kar. Godt næringsrik for hjelper på , ikkje flakfor. gullfisk pellets , mark , litt mygglarver. Variasjon i vann temp stimulerer også , friskt vann like så. men pass på dei spiser egga som Vidar skriver. Lykke til
__________________ Fisk ute og inne |
| | |
![]() |
| Tags |
| hva, må, til, yngling |
| Thread Tools | |
| Display Modes | |
|
|