Please install Flash and turn on Javascript.

Go Back   Gullfiskene.net forum > Akvarium og Hagedam > Nybegynner

Notices

Reply

LinkBack Thread Tools Display Modes
Old 07.08.2008, 19:52   #1 (permalink)
Junior Member

Default Har fått 2 gullfisker

Hei. For noen uker siden fikk jeg to gullfisker i en bolle. Jeg fikk med mat, beskjed om 3-4 kuler daglig pr stykk. To flasker med litt edle dråper de trengte når vannet skulle skiftes.
Nå har den ene gullfisken blitt syk. Den er slapp. Ligger på bunnen, og virker temmelig dødtrist. I den sammenheng har jeg prøvd å søke litt hjelp og info her på forumet, og funnet ut at det er ett hav av informasjon, ting og tang man må huske på. Hva er nødvendig for at fiskene skal overleve?

Kan det være dårlig vannkvalitet etc.? Med tanke på at den ene fisken lever som bare det, og er i super humør... Er det mulig å "redde" en fisk som har vært halvdød noen dager?
eunaas is offline   Reply With Quote
Old 07.08.2008, 21:50   #2 (permalink)
G.Net Admin

Taho's Avatar

Hei, og
Tror nok du er inne på noe når du nevner vannkvaliteten. bytt ca 70% av vannet, og tilsett litt salt (uten jod). ca 3 ts pr 10 liter.

Som du sikkert har lest på forumet her, er det for liten plass for 2 gullfisker i en bolle, og vanskelig å holde stabil kvalitet på vannet. Det ender desverre ofte med at fiskene blit syke og dør . Det beste tipset jeg kan gi deg er å kjøpe et akvarie til fiskene (minimum 60 liter for 2 fisker), og å søke her på forumet, og lese litt om vannkvalitet, nitritt, nitrogensirkel og filtrering
Taho is offline   Reply With Quote
Old 07.08.2008, 23:57   #3 (permalink)
Junior Member

Jeg skjønner at jeg ble dårlig informert da disse ble kjøpt. Men, hvorfor kan en fisk reagere på vannet, når den andre ikke gjør det?

Problemet er også det at den ene fisken spiser opp all maten til den andre. Det er nå umulig å mate den syke fisken, tror den er for svak til å spise noe som helst.

Jeg kan liksom ikke helt forstå at det er for lite plass for to fisker i en bolle. Det intrykket jeg sitter med av akvarum og tidligere akvariumer jeg har sett, er tettheten temmelig stort bland fiskene...
Old 08.08.2008, 10:24   #4 (permalink)
Junior Member

Hvor lenge kan en fisk leve uten mat?
Old 08.08.2008, 11:14   #5 (permalink)
Member

skorstein's Avatar

Hva med og fange den syke fisken, ha den i et kar med saltblanding og prøve og mate den der?

Det at den andre ikke er syk kan enkelt være bedre immunforsvar. Det samme skjer jo hos oss mennesker. Ikke alltid alle i familien i huset blir syke samtidig :=)

Skorstein

Last edited by skorstein; 08.08.2008 at 11:14. Reason: Skrivefeil
skorstein is offline   Reply With Quote
Old 08.08.2008, 16:52   #6 (permalink)
G.Net Admin

Taho's Avatar

Heisann igen
Originally Posted by eunaas View Post
Jeg skjønner at jeg ble dårlig informert da disse ble kjøpt. Men, hvorfor kan en fisk reagere på vannet, når den andre ikke gjør det?...
Fisker reagerer forskjellig, og har forskjellige toleransegrenser. De er individer -som oss
Det kan selvfølgelig være annen sykdom også, ser du noen hudforandringer (flekker, prikker, fargeendring m.m)?

Problemet er også det at den ene fisken spiser opp all maten til den andre. Det er nå umulig å mate den syke fisken, tror den er for svak til å spise noe som helst. ...
Huffda, det høres ikke bra ut

Jeg kan liksom ikke helt forstå at det er for lite plass for to fisker i en bolle. Det intrykket jeg sitter med av akvarum og tidligere akvariumer jeg har sett, er tettheten temmelig stort bland fiskene...
Det ser nok ikke ut som om det er for dårlig plass, men tro meg-det er det En gullfisk alene krever MINIMUM 30 liter vann og god filtrering for å ha det bra. Disse fiskene trenger større plass en mange andre typer akvariefisker siden de griser veldig mye, og skiller ut store mengder giftstoffer fra avføring og gjeller. Jeg foreslår fortsatt at du leser slik at du skjønner nitrogensirkelen, og hvilken betydning amoniakk, nitritt og filtrtering har. Denne lenken er til en side som forklarer dette: Nitrogensirkel

Har du pumpe i bollen din?

Fisker klarer seg godt opp til 2 uker i et godt innkjørt akvarium.
Old 09.08.2008, 20:27   #7 (permalink)
Junior Member

Utfra hva jeg leser rundt på nettet, så skjønner jeg at det har værtsvært mangelfull informasjon da jeg handlet fisk.

Bollen rommer vel 15liter. Jeg skifter vann en gang i uka. Har en stor pumpe, diverse planter, steiner osv. Har også tre flasker med ukjent guffe som det drypppes noen dråper i vannet av hver gang det skiftes.
Burde jeg ikke dekke behovet til to bitte små fisker?

Det gikk som jeg egneltig regnet med, med den syke fisken. Den er nå død. Jeg merket helt fra starten at den var svakere enn den andre, da den fort ble overkjørt i kampen om mat. Er det vanlig at fisker lager bobler når den prøver å spise?

-Jeg skal nå noen dager på ferie. Hvor ofte må fiksen ha mat?
Old 10.08.2008, 01:39   #8 (permalink)
G.Net Admin

Taho's Avatar

Hei- Trist å høre at den døde

Hvis du skal ha noen til å mate fisken når du er borte, ville jeg satset på annenhver til hver 3.dag.

Jeg mener fortsatt at en bolle er for lite vann for en gullfisk, om bollen rommer 15 liter, og du trekker fra plassen stein, sand og div andre ting du har der er det betraktelig mindre enn 15 liter. Selvfølgelig vil dette være nok til en fisk på 2-3 cm for en liten periode, men denne arten vokser fort og krever plass. Slørhaler kan godt bli 20 cm.....

Det er dessuten slik at i en bolle blir vannoverflaten altfor liten ifht vannmengden. Dette fører ofte til for liten utveksling mellom luft og vann, og dermed alt for lite oksygen i vannet. Det er i enkelte andre land (eks Sverige) forbud mot å holde gullfisker i bolle.
Old 05.09.2008, 08:48   #9 (permalink)
Junior Member

Blog Entries: 1

Hei. Jeg har to slørhaler i et 20L akvarium. Det funker som bare det. Den ene er 1 og 1/2 år. Den andre er noen måneder. De klarer seg fint sammen, trodde den eldste fisken skulle reagere på den andre, siden den har vært alene i noen måneder. Men den passer på den som bare det. Tror jeg skal skaffe flere, men må skaffe større akvarium først. hvor mange ganger om dagen skal de ha mat? Har gitt de morgen og kveld, men de er jo alltid sultne. De spiser jo av planten hvis de føler for det. Lurer også på om det er noe annet jeg kan gi dem?
aashaug is offline   Reply With Quote
Old 06.09.2008, 11:06   #10 (permalink)
G.Net Admin

Blog Entries: 1

Hei, og

Normalt fôrer man gullfisker med 1-2 pellets (avhengig av størrelse på fiskene) 2-3 ganger daglig. Pass på og ikke fôre for mye hver gang.
Kjør dette søket i forumet, og titt litt på de andre diskusjonene om dette temaet:
http://gullfiskene.net/forum/search....llfisk mat fôr

Tags
fått, gullfisker, har

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules