Please install Flash and turn on Javascript.
| | #1 (permalink) |
| Member ![]() ![]() ![]() Join Date: Aug 2008
|
Hei. Litt noia for nettet, men vet ikke hva jeg skal gjøre plutselig. Har 10 gullfisk i dam. Startet med 12 for 3 år siden. Har hatt lite problemer før og har heller ikke søkt på "gullfisk" på nett før, men nå prøver alle plutselig å dytte en ut av dammen. De løfter den rett og slett over vannflata og gir den ikke fred. Tok den ut og ser at den mangler noen skjell bakpå begge sider. Den var sliten, men virker mye bedre etter noen timer for seg selv i ei balje. Men jeg tror den lengter hjem. Nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre. Vet ikke hvorfor de mobber denne ene, men tror de har gjort det før bare ikke så aktivt. Fant en død før i sommer, men hadde savnet en og trodde det var den. Var ikke råtten eller noe. Bare manglet under opptelling over tid. Men de var ekstra aktive en stund da og. Dammen er ei kløft i fjellet med en mur i enden. Ca 3 x 5 meter. 50 til 100 cm dyp avhengig av været. |
| | |
| | #3 (permalink) |
|
Kanskje. Trodde det sist de var så ekstra aktive. så ut som de lekte da. Så fant jeg den ene fisken død, men satte det ikke i sammenheng. Nå prøver de liksom å løfte fisken ut av vannet. Var normalt da jeg dro ut en tur men da jeg kom hjem etter noen timer var de helt ville. Er litt bekymra for den så sliten ut og fikk ikke være i fred. Ringte butikken der de ble kjøpt og de snakket om at den kanskje var syk. Så fant jeg dere. Tør å slippe den tilbake. Drikker mye kaffe på kanten og kan alltids redde den igjen. |
| | |
| | #4 (permalink) |
|
Skyldte forresten på katta med en gang pga skadene. Manglende skjell. Det har regna mye og ved høy vannstand driver fiskene mye langs kanten. Ser ut som de beiter. Men de gav den ikke fred og etterhvert var den sliten og svømte ikke selv nesten. Den er mye bedre nå. Har vært i kar noen timer og ser ut som den ønsker seg tilbake.
|
| | |
| | #5 (permalink) |
| Senior Member ![]() | Ja eg veit koss det e å vera bekjymra har nett hatt ein stor syk koi selv.Det kan gå hart for seg i dammen når dei leker og hann gullfisk har vore ei plage hos meg til tider da dei i mangel av ho gullfisk har plaget koi så mye att eg tok dei ut til slutt ![]() Att fisken blir utslitt er ikkje rart om det er mange hanner pr ho, ville prøvd igjen under oppsyn og eventuellt tatt den ut om dei ikkje roet seg. Har du mange hanner pr ho ? hoer er ofte større kropp. Eg er ikkje gullfisk ekspert men har hatt samme problem selv..
__________________ Fisk ute og inne Last edited by Roger`n; 23.08.2008 at 00:30. Reason: skreve feel |
| | |
| | #6 (permalink) |
|
Denne jeg har tatt ut er av de mindre. slipper den ut i morgen tidlig. 4 er tydelig større selv om de var like da jeg satte dem ut. Jo mer er jeg leser rundt her jo rarere er det at dammen har fungert så bra. Enda så enkel som den er. Den er full av liv. Masse vanninsekter, store og små. Frosk også. Men få planter, de satte jeg ned i år. men de trives de og. Flaggermusa stikker innom om kvelden selv om jeg er der. Den plukker innsekter på vannflata. Lurer på å tømme den for å tette muren i enden ordenlig. det synker litt i tørre tider. Tenkte å rense ordentlig samtidig men da forsvinner vel innsektlivet. Og bunndren har jeg ikke hørt om før nå. |
| | |
| | #7 (permalink) |
| Senior Member ![]() |
Det er det så er så fint med slike forum og andre sider på nettet , ein finn så uendeligt med info, noe bedre enn andre men stort sett så finner ein nyttig info. Det enklaste er ofta det besta sies det og har ein ikkje for mange gullfisk i ein dam så kan det funke greit uten for mye ekstra utstyr, kommer ann på str. på dam og fisk , avfall stoffene fra fisken må brytes ned Men som du skriver så kan den forbedres , Vil anbefale deg å gjøre den ren av og til da, ein gang i åre er bra pga det lett blir mye parasitter om du har mye bunnslam, har du pumpe og filter ? Insekter kommer tilbake vær ikkje redd for det
__________________ Fisk ute og inne |
| | |
| | #8 (permalink) |
|
Hei igjen. finner jo masse svar. Men jammen blir det mye nye spørsmål også. Plutselig ble det mere komplisert med dam. De er veldig aktive i dag og, dyttet på hverandre og ser ut som de leker. De beiter som gale på fjellet i vannskorpa. Har sett mort gjøre dette når de spiser froskeegg. Håper de ikke spiser fiskeegg. Slapp uti denne igjen også. Hun virket frisk som en fisk i dag, men jeg skal følge med. "Hun" er av de litt rundere selv om andre er større. Noen er mere langstrakte. Men dem kan vel ikke gyte nå? På høsten. |
| | |
| | #9 (permalink) |
| Member ![]() ![]() ![]() |
Har du en litt varm periode i været rundt dammen kan de gyte nå, men yngelen vil nok ikke overleve vinteren når de er så små. Om du finner noen egg/yngel ville jeg tatt disse inn i et akvarium i vinter...
Last edited by skorstein; 23.08.2008 at 11:41. Reason: Skrivefeil |
| | |
| | #10 (permalink) |
|
Har akkurat gjort reint filterboksen og slamkulpen. Fant ikke noe rart der. Skal lese mer om yngling og slikt. Vet ikke helt hva jeg skal se etter enda. Vet ikke engang hvem som er hanner og hunner. Og en av fiskene har mye kortere halefinner enn de andre. Men sånn har den alltid vært tror jeg. Ingen virker syke eller slappe. Var enklere med dam før. Nå ble det plutselig mye å passe på.
|
| | |
![]() |
| Tags |
| dammen, oppførsel, rar |
| Thread Tools | |
| Display Modes | |
|
|