Please install Flash and turn on Javascript.

Go Back   Gullfiskene.net forum > Akvarium og Hagedam > Nybegynner

Notices

Reply

LinkBack Thread Tools Display Modes
Old 23.08.2008, 12:05   #1 (permalink)
Junior Member

Default Enda noen spørsmål om overvintring

Har litt flere spørsmål angående overvintring av karper(koi) jeg

jeg er ikke sikker på om fiskene svigers har er koi eller ikke. To er oransje, og to er oransje og hvite. alle er ca 15-20cm.Hun vet bare at det er karper. Er det mulighet for at det er noe annet, og at vi kan gjøre noe veldig feil?

Skal man bytte vann gjennom vinteren, eller skal de helst ha det helt rolig? tenker å ha mellom 4 og 10 grader i vannet.

Hva med pumpe? har en utvendig en,men har hørt at de helst ikke skal ha noe strøm i karet?

Null mat er altså oppskriften? i 200 dager?(!) høres jo helt vilt ut!

takker for svar!
Maja is offline   Reply With Quote
Old 23.08.2008, 12:45   #2 (permalink)
G.Net Admin

Chasys's Avatar

Har fiskene bart så er det mest sannsynnlig koi, har du bilder ?
Karpe familien er enormt stort.

Hvis vannkvaliteten er bra og du ikke forer fiskene så trenger du ikke å bytte vann. Temperatur på 4 til 10 grader er OK, men 15 grader er best. Ikke stress fiskene vinterstid, la de være i fred.

Pumpen har du ikke bruk for vinterstid, den vil bare kjøle ned vannet. Ikke bruk luftpumpe heller av samme grunn, dessuten inneholder kaldt vann mer oksygen enn varmt vann.

Du må sørge for at fiskene har fått skikkelig med mat om sommeren for at de skal kunne tære på fett reservene gjennom vinteren. Det finnes faktisk lettfordøyelig for som en kan mate fiskene selv om det er under 10 grader men de fleste praktiserer å ikke mate under 10 grader.

Du kan heller bruke en liten varmekolbe på den kaldeste vinterstid for å ha en åpning i isen.
Old 23.08.2008, 16:54   #3 (permalink)
Junior Member

kunne jeg hatt dem i et badekar? de skal jo uansett bare være i fred, og ha det mørkt?
Old 23.08.2008, 19:55   #4 (permalink)
Progressing member

Hei!

Vet at mange bruker bobleplast oppå dammen vintertid for å isolere mot kulden. En vinter brukte jeg 5cm isopor oppå dammen og det isolerte veldig godt. Du må i tilfelle ha noe opå isoporen så den ikke blåser bort i første vindkast. I tillegg hadde en varmekolbe på 300 w som stod på når det var kuldgrader.Dammen var så og si isfri hele vinteren. (dammen min ligger 275moh) Denne metoden trur eg vil fungere godt også i grunne dammer.

MVH Åsendammen.
åsendammen is offline   Reply With Quote
Old 23.08.2008, 22:34   #5 (permalink)
G.Net Admin

Chasys's Avatar

Originally Posted by Maja View Post
kunne jeg hatt dem i et badekar? de skal jo uansett bare være i fred, og ha det mørkt?
Hvis det er 4 koi som er 15-20 cm store så kan du nok ha de i et badekar vinterstid. Hvor mange liter er badekaret forresten ? De skal ha det mørkt om kvelden men ikke om dagen vel. Dekk badekaret med et polykarbonat plate f.eks. så de ikke hopper ut. Gi de fersk og rent vann inni mellom = vannbytte.
Old 23.08.2008, 23:09   #6 (permalink)
Member

hei.
Jeg har brukt en 4 meters varmekabel til å dytte inn i vannrør og slikt, som jeg har kveila opp i ca en halvmeters ring og lagt på bunnen i dammen på det dypeste. Den bruker 11 watt pr meter. Dette har fungert fint i to vintre og fiskene oppholdt seg inni ringen stort sett. Sist sommer la jeg terasse over noe av dammen og det ble enda bedre. Det frøys ikke tett under der pga jordvarmen tror jeg. Varmekabelen er ikke under der. Tenker å lage et pressenning tak til vinteren, og håper å lage drivhus over hele dammen etterhvert.
Hugo is offline   Reply With Quote
Old 24.08.2008, 01:11   #7 (permalink)
Junior Member

Originally Posted by åsendammen View Post
Hei!

Vet at mange bruker bobleplast oppå dammen vintertid for å isolere mot kulden. En vinter brukte jeg 5cm isopor oppå dammen og det isolerte veldig godt. Du må i tilfelle ha noe opå isoporen så den ikke blåser bort i første vindkast. I tillegg hadde en varmekolbe på 300 w som stod på når det var kuldgrader.Dammen var så og si isfri hele vinteren. (dammen min ligger 275moh) Denne metoden trur eg vil fungere godt også i grunne dammer.

MVH Åsendammen.
hehe, svigers sin dam ligger 800moh,og er halvmetern dyp, så tror vi blir nødt til å ta dem inn uansett, men takker for svar!
Reply

Tags
enda, noen, om, overvintring, spørsmål

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules