Please install Flash and turn on Javascript.

Go Back   Gullfiskene.net forum > Akvarium og Hagedam > Akutthjelp 113-Karpe > Problemer i akvariet

Notices

Reply

LinkBack Thread Tools Display Modes
Old 04.10.2008, 13:51   #1 (permalink)
Member

Default Koi-Yngel i innendørs akvarium

Hei,

Hadde ca 100 yngel i hagedammen i sommer, og tok inn ca 30 av disse i et 100l akvarium (i boden). Akvariet ble fyllt med vann fra hagedammen, samt singel og noen stener. Varmekolbe, filter, luftpumpe og lys ble satt på (fra innendørs-akvarium). 20 grader i vannet.

Fiskene har vokst og ser ut til å trives. Har fått knust Koi-for til mat.

Alt vel i starten, etter hvert ble vannet melkehvitt, og begynte å *lukte*. Har skiftet ca 25% av vannet ukentlig.

Ila de siste dagene har jeg sett at fiskene "snapper etter luft" i vann-overflaten. Vannet er fortsatt veldig "melkehvitt". Jeg har skiftet 20l vann ved behov, samt renset filteret. Kjøpte 3 planter for å øke oksygenet i vannet. Filter/pumpe står på max lufting. Ser ikke ut til å hjelpe.

I dag lå det 10 døde fisker og fløt i akvariet... Vannet er "blågrått" og lukter ikke bra. Fiskene snapper etter luft. Jeg har målt pH, Nitritt og GH/KH tll normale verdier. Har skiftet 30% av vannet (med vann fra dammen).

Vannet har fortsatt en ekkel blågrå farge. Jeg tør ikke slippe ut yngelen i hagedammen, i tilfelle de har fått en sykdom. Yngelen som er igjen i hagedammen er ok. Bedre å miste alle disse 30 yngel-koi'ene enn å risikere sykdom i dammen.

Noen som har noen tips? Bør jeg skifte ut ALT vannet i akvariet? Bør jeg tømme det for singel, og rengjøre det, for deretter å fylle det opp med vann fra hagedammen igjen? Tilsette salt eller andre ting?

Takker for svar.

Mvh
Bjørn
Bjørn is offline   Reply With Quote
Old 04.10.2008, 13:59   #2 (permalink)
G.Net Admin

Vidar-Alexander's Avatar

I et kar beregnet på oppfôring av yngel, bør du ikke ha grus o.l. i bunn. Her vil det samles matrester o.l.
Kjør på med kun helt rent kar, uten innredning.
Du må heller ikke gjøre rent filteret før det er tilnermet tett.
Når du gjør filteret rent må dette gjøres i samme vannet som er i karet, ellers dreper du bakteriekulturen i filteret.
Du må dessuten ha et stort og godt filter på et slikt kar, med koi yngel.

Det du bør gjøre nå, er å tømme karet for grus o.l.
Ikke rør filteret.
Ta 30-40 liter fra dammen, og resten rent vann fra springen.

Ikke bruk salt eller noen tilsetninger. Dette er ikke sykdom, men dårlig vannkvalitet...
Når du sier vannverdiene er innen normale verdier, hva mener du da?
I et slikt "oppfôringskar" skal nitritt være 0, og Nitrat skal være tilnærmet 0.
Old 04.10.2008, 17:57   #3 (permalink)
Member

Hei Vidar Alexander,

Takk for kjapt svar!

Vannverdiene er:
pH = 7,5, Nitritt < 0,3 mg/l (vannprøven måler ikke mer nøyaktig enn det).

Svampen i filteret har vært veldig "gele"-altig, så jeg har renset den i en av bøttene jeg har tatt med vann fra akvariet. En del matrester i filteret, så jeg regner med at det er det som råtner og lager dårlig vann.

Nå er det tid for rengjøring og vannskifte. Blir litt "brå overgang", siden temp i hagedammen er 8 grader, og vannet inne ca 20, men får ta dem gradvis over.

Mvh
Bjørn
Old 04.10.2008, 20:39   #4 (permalink)
Member

Hei,

Heldigvis hadde jeg et lite 20 liters "nødakvarium" stående, så det ble fylt med vann fra hagedammen, og varmet opp til 20 grader (med kolbe). Fiskene ble flyttet over dit, og ser ut til å ha det bra.

I mellomtiden er det andre akvariet tømt, både for vann og grus, skrapt, skylt og fylt med 50/50 hagedam-vann og spring-vann. Kun 8 grader, så kolbene er satt oppi, og filteret er satt i gang. Så fiskene får klare seg på "hybel" fram til i morgen, så får de plass i Funkis-tilværelsen (hjem uten møbler og annet innhold) i morgen, når temperaturen er litt høyere.

Takk for hjelpen! Ser ut til at de har klart seg, tross litt stress (for dem) med vannbytter, flytting, og trangboddhet noen timer.

Mvh
Bjørn
Old 05.10.2008, 19:33   #5 (permalink)
G.Net Admin

Vidar-Alexander's Avatar

"Funkis" er veldig bra når man dretter..
De tåler ganske så mye, så lenge vannverdiene er bra.

Tags
akvarium, innendørs, koiyngel

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules