Please install Flash and turn on Javascript.

Go Back   Gullfiskene.net forum > Akvarium og Hagedam > Akutthjelp 113-Karpe > Problemer i dammen

Notices

Reply

LinkBack Thread Tools Display Modes
Old 13.07.2008, 22:27   #1 (permalink)
Senior Member

Roger`n's Avatar

Default vann fordampning

har ein dam på ca 10.000 som er på ein solrik plass.
I det siste så minker vannet i dammen med ca 500 - 1000L i uka.
det er ca 21 grader i dammen. opplever dere andre att så mye vann fordampe eller har eg fått meg ein vannlekasje
Old 13.07.2008, 23:38   #2 (permalink)
Senior Member

john kenneth's Avatar

siden du ikkje har så mye planter i direkte kontakt med dammen er det mulig det lekker litt....
måtte fikse bekken min akk... måtte etterfylle ca 2000 i uka.... gørr med vann måler...

hvis man har mye myr\torv mose rundt dammen forsvinner det masse vann....
Old 14.07.2008, 00:25   #3 (permalink)
G.Net Admin

Vidar-Alexander's Avatar

Som sagt over her, om det er "myr/torv" kanter rundt dammen så vil dette "drikke" mye, det gjelder også sump planter og andre planter som henger ut i vannet. (Ikke flyteplanter/vannplanter) Men så vidt jeg husker fra bilder så har vel ikke du noen av delene?
Sjekk event. fossefall/bekkeløp, det er der det er vanligst med lekkasje. Det skal ikke sprute mye vann "over kanten" før det minker i dammen. Men om vannet er varmere enn luften, noe det hvertfall har vært her siste ukene, (nattestid) så fordamper det veldig mye vann..
En måte å sjekke dette på, er å stanse vann i bekkeløp e.l. noen dager og se om det da fortsatt minker.
Old 14.07.2008, 13:17   #4 (permalink)
Progressing member

Hei!

Jeg opplever det samme som du. Var på ferie i 5 dager og da var det sol hver dag. (Naboen er "vaktmester" når vi er på ferie). Da vi kom hjem hadde vannstanden sunket ca 3-4 cm. Etter mine berekninger skulle det tilsi ca 500 l. Eg er ganske sikker på at min dam ikke er lekk.
(En sølepytt tørker fort ut i solskinn)

TIPS. Sjekk om vannstanden synker like mye når det er kaldere (slik som veret skal vere denne veka). Minker vannstanden like fort med overskyet og kaldere vann i dammen, er det noe "muffens" en eller annen plass.

Håper du finner ut av problemet for det er ikke så kjekt å lure på om dammen lekker.

MVH Åsendammen
åsendammen is offline   Reply With Quote
Old 14.07.2008, 15:07   #5 (permalink)
Senior Member

Roger`n's Avatar

Er på jobb nå så eg kan ikkje sjekke selv,fekk rapport hjemme fra att vannstanden hadde minka i går så da ba eg kona sjekke rund om .Fant ut att det nok ein kombinasjon av fordamping og lekasje, kona oppdaget att det dryp fra slangen inn til UV , o -ringen på uV er ikkje tett.

Vil ikkje be kona starte å demontere eller prøve å dra til kobling in til UV i tilfelle det blir værre og så lenge det er såpass lite så venter eg til eg kommer hjem.Litt fett (Silikon grease) på pakkning og etter teite løser vel problemet.
Det var ein gråværs periode når eg var heima og da minket det ikkje så mye pga regn , har vore enten eller her på vestlandet i sommar når det gjelder nedbør og sol.
Har kun vann planter ja som er i dam eller sump før foss så det er ikkje dei som drikker vannet.
Fosse fallet er eg obs på da planter , Stein og oppsamling av gørr har øket vannstanden i sumpen før vannfallet, har ca 5cm enda å gå på før det renner bakover eller side lengs , planen er å bygge lengre vannfall / bekk bakover i høst.
Planter kommer til å bli fjernet og plasert i sump ved siden av dam i fremtiden da eg kommer til å øke saltinholdet betrakligt i vannet og da stryk vel dei fleste med.
Takk for gode svar

Last edited by Roger`n; 14.07.2008 at 15:10.
Roger`n is online now   Reply With Quote
Reply

Tags
fordampning, vann

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules