Please install Flash and turn on Javascript.

Go Back   Gullfiskene.net forum > Akvarium og Hagedam > Akutthjelp 113-Karpe > Problemer i dammen

Notices

Reply

LinkBack (1) Thread Tools Display Modes
Old 15.07.2008, 13:33   1 links from elsewhere to this Post. Click to view. #1 (permalink)
Junior Member

Default Sopp og parasitt på fiskene +++

Hei Folkens

Har hatt en dam i hagen i alle år, satte ut karper og noen gullfisker ut for 2 år siden, hadde en større renovering av dammen nå i sommer.Har lagt med noen bilder før under og etterpå, men i forbindelse med renovering har jeg gjort en kjempetabbe, ved at jeg satte fisken ut i vannet rett etter oppussing. Hadde ikke edikk i vannet først (2 omganger som jeg leste etterpå) har skiftet vann
en gang pr uke ca 10% pr gang. vannverdiene nå er følgende PH=8 til 9,
KH=4-5,GH 4-5og nitrit no-2= <3mg/l, håper verdiene er innenfor grensene, utstyr som er montert i dammen er følgende :
1 Stk Filter Hozelock Trimamic+ 20000
2 stk Hozelock Vorton 27000 UV lys som er koblet i serie(4x11W tot 44W)
er koblet mellom Saturn boster og filter
1 stk Hozelock Saturn boster som står foran filteret
1 stk Hozelock Luft pumpe som gir 45 liter pr min. hvor 2 utak er lagt i
dammen for å gi ekstra oksygen-
1 stk liten pumpe for fontene
1 stk Pumpe fra Aqua El type PFN-20000

En stund etter at fisken var satt tilbake fikk noen av dem Sopp dette behandlet vi med eSHa-2000 og fikk vekk soppen med det(tror jeg)
men etter å ha lest på forumet så er jeg redd for at jeg fremdeles har sopp og nå også har fått en eller annen form for parasitt, endel av karpene hopper ganske mye og slår kraftig i lufta for deretter å gni seg mot bunnen av dammen.
Dammen inneholder ca 15000 liter og varierer fra 4-5 cm til ca 60 cm på det dypeste, arealet er ca 30 til 35 m2.
Hva gjør jeg nå for å bli kvitt soppen og parasittene på fisken og i hvilken rekkefølge bør jeg gjøre behandling????.

Som en kan se på bilde er det veldig mye blader som kommer fra Piltrærene
ville jeg gjerne å montert en skimmer som kan ta overflate bøsset, er det noen som kan anbefale meg en , ser for meg en som suger og sender vannet rett ut i dammen i gjen da filteret som jeg har, mest sansynlig ikke klarer mer.
Sender med noen bilder av dammen og bla. en syk fisk (den har tatt kvelden desverre )

Håper noen kan hjelpe meg , jeg blir bare mer å mer frustrert over fisken, jo mer en leser josykere tror jeg de er en føler seg som reine sjuklingen på fisken vegne.
En annen ting på slutten er det noen som bor i nærheten av tønsberg bor selv på Husøy, som eventuelt kunne tenke seg da å ta en tur på en kaffe og sammtidig berolige en stakkars sjel.

Mvh
Nils BM
Attached Thumbnails
sopp-og-parasitt-pa-fiskene-img_2067_2.jpg  sopp-og-parasitt-pa-fiskene-img_2071_2.jpg  sopp-og-parasitt-pa-fiskene-img_2082_3.jpg  sopp-og-parasitt-pa-fiskene-img_2103_2.jpg  sopp-og-parasitt-pa-fiskene-sykfisk1.jpg  

sopp-og-parasitt-pa-fiskene-sykfisk2.jpg  sopp-og-parasitt-pa-fiskene-img_2104.jpg  
Nils bm is offline   Reply With Quote
Old 15.07.2008, 15:52   #2 (permalink)
G.Net Admin

Chasys's Avatar

Eddik i vannet? Den er fin til salatdressing Men det var nok ment til bruk for å fjerne kalk fra sement før fisken slapp uti dammen. Du kan forresten også bruke saltsyre til dette

Det er stor variasjon på pH her så bare det kan få fisken til å prøve å hoppe ut. Også nitrit har samme effekt. All kløing og skrubbing kan være irritasjon p.g.a. vannet og fører til sår som igjen gir infeksjon og sopp.

Er det alle fiskene som hopper og klør seg er det mest trolig noe med vannet ditt de ikke liker. Om det er noen få fisk som klør seg og hopper er det mer trolig de har fått parasitter.
Fikk ikke forstørret opp bildet av den syke koien, men synest å se et stort sår under soppen. Så her er det også en bakteriell infeksjon.

Du må først få fiskene til å slutte å hoppe og klø seg dermed slutte å skade seg. Få kontroll på pH så den blir mer stabil og få bort all nitrit. Ta hyppige vannbytte eller la den konstant ha litt tilførsel av nytt vann. Går ut fra at pH i springen er lavere? Om det er for ille bør du tappe ned dammen og få gjort noe med ev. sement du har ubeskyttet i vannet. Enten etse den med syre eller dekke den til med epoxy, chesterton, heidy e.l.

Det er ikke sikkert du har et parasittproblem. Det er litt vanskelig å si uten at en har fått det påvist. Du bør iallefall få fanget inn de fiskene som har sopp og behandlet de og få leget sårene under. Salt og varme tar det meste.
Du kan også tilføre salt i dammen for de fiskene som går der. 0,3% hvis du ikke favoriserer plantene fremfor fisken. (ja, det finnes faktisk de som gjør det). Og utfra oppførsel på fisken vil du kunne se og vurdere om de har et kollektivt problem med vannet i dammen, eller om det er noen koi som hopper og klør seg, mens andre oppfører seg helt normalt. Da har du parasitter på noen koi. Hvis du har mikroskop kan du lett få påvist parasitt og hvilken type og hva som kan brukes til å fjerne disse.

Nitrit er for høy hos deg. Riktignok mindre giftig i kombinasjon med høy pH. Her er også en god grunn til å tilføre salt i dammen da det også vil redusere giftighet av nitrit. Nitrit irriterer og kan få fisken til å hoppe.
Vannbytte vil redusere nitrit. Filteret ditt er ikke helt oppe å gå så ta det rolig med mating inntil du får null både på ammonium og nitrit. Med din høye pH er det livsfarlig å få noe utslag på ammoniakk.
Old 15.07.2008, 19:38   #3 (permalink)
Senior Member

Roger`n's Avatar

Beklager vist eg kupper tråden nå
Hvor får man kjøp rimlige men gode nok mikroskop ?
Hobby butikker ?
Vil annbefale nils å skaffe seg salt måler , det har eg eg trodde eg hadde nær /eller 0.1 % men det ble målt 0.05 % salt i dammen i dag så det må etter fylles mer salt. har samme problemet med fisker som blinker /klør seg så salt innholdet skal justeres opp mye mer.
Ellers er vannverdier veldi bra også enda ikkje set noen utslag på ammonium og nitrit.
Old 16.07.2008, 11:53   #4 (permalink)
Junior Member

Default sopp+ parasitt

takker for rask rspons,

Er på vei til å tappe ned dammen nå og tar en ordentelig rengjøring med høytrykkspyler, skal prøve å skille ut den fisken som har sopp og parasitt, skal behandle den med Tetrapond mediFin håper den er ok å bruke. Fyller opp dammen igjen og ta de samme målingene før jeg setter ut fisken igjen, er det slik at jeg også skulle bruke salt 0.3% i det vannet som fisken går i under behandling for sopp,??

hilsen nils
Old 16.07.2008, 14:15   #5 (permalink)
G.Net Admin

Chasys's Avatar

Legger ved link til sopp
sopp hos koi Saprolegnia
og til parasitter
http://koi.no/helse/parasitter.html

Du kan bruke 0,3 % salt under behandlingen mot sopp.
Temperatur bør ligge mellom 23 til 25 Celsius.

Malakite grønn og Kalium Permanganate blir også brukt mot sopp infeksjoner.
Old 16.07.2008, 23:25   #6 (permalink)
Junior Member

hei igjen

Ja da er dammen renset etter alle kunstens regler og fisken er lagt i 2 kar med ca 450 liter i hver med 0,3 % salt oppløsningi og med Tetrapond Medifin
holder nå på fylle opp dammen igjen, og skal ta vannprøver i morgen det jeg lurer på er hvor lenge de bør gå i karrene og om en skal bytte ut vannet underveis. Ikke alle karpene hadde synlig sopp men flere var slitt på skjellene sine etter kløing i dammbunnen (tror jeg).

mils
Reply

Tags
fiskene, og, parasitt, , sopp

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules