Please install Adobe Flash Player 9.0 (or higher). JavaScript must be enabled.
| | #2 (permalink) |
| Moderator ![]() |
Se der ja... Lekkert... Har du ingen bilder fra byggingen? Jeg husker ikke om du har fortalt noe om filter og annet om din dam...?
__________________ Mitt damprosjekt |
| | |
| | #3 (permalink) |
| Senior Member ![]() Join Date: Apr 2009
| ![]() Mye fjell ga ekstra utfordringer ![]() Plastring av sider og montering av bunndren ![]() Filteret er kommet ![]() Prøvefylling og har startet på verandaen ![]() Første fiskene ankommer ![]() Japan airtube montert og "prøvekjøres" Funker kjempefint ![]() Flere nye fisker |
| | |
| | #5 (permalink) |
| Moderator ![]() |
Dette der ser knallbra ut... Moro å se nye prosjekter dukke opp. Grattulerer med et vel gjennomført prosjekt.
__________________ Mitt damprosjekt |
| | |
| | #9 (permalink) |
| Senior Member ![]() Join Date: Apr 2009
|
Takk for gode tilbakemeldinger. Har nå lagt opp en vannlinje med "constant trickle" som så fint heter! Men hvor stor trickle skal det være for en dam av denne str. Har i dag +-4 dl pr min Dette blir 24 l i timen 576 liter døgnet. Selv synes jeg dette er mye?? Noen hardcore damfolk som har noen mening om dette. |
| | |
| | #10 (permalink) |
| Hovedmoderator Koi.no ![]() |
Vi må nok ta frem kulerammen for å finne ut av det. Dammen din er på 13.000 liter med 10 småkoi og moderat foring tross utmerket filteranlegg. 576 liter pr dag blir 4.032 liter i uken eller 5.760 liter etter 10 dager. 4.032 liter i uken blir 31% bytte av vannvolumet i uken. Det er nok å bytte 5 til 10% av vannet i uken alt etter hvor mange fisk du har og hvor mye du forer de. Hvis vi sier 10% bytte pr uke som er 1.300 liter så deler vi med 7 dager og det blir 185 liter pr dag. Deler vi med 24 timer så blir det 7,7 liter i timen. Deler vi med 60 så blir det 0,12 liter i minuttet. Så hvis vi sier ca. 1 dl i minuttet så har du 3 dl for mye med vannbytte nå. Du hadde nok rett i dine antagelser at 4 dl pr. minutt var for mye.
__________________ Hvis du vil ha det fint hele livet så anskaff deg en hage, med koidam
|
| | |
![]() |
| Tags |
| dammen, ferdig, snart |
| Thread Tools | |
| Display Modes | |
| |