Please install Adobe Flash Player 9.0 (or higher). JavaScript must be enabled.
| |||||||
| Hei! Du har lest innlegg og sett hva byr på, men har forsatt ikke registrert deg. Hvorfor ikke ta et øyeblikk og registrere en gratis konto nå? Som medlem vil du få fri tilgang til lese alle våre forumer, og muligheten til å poste innlegg, kommunisere privat med andre medlemmer (PM), foreta avstemminger, laste opp innhold i forumer og bildegalleriet, samt andre funksjoner. Bli medlem i vårt forum i dag! Hvis du allerede er medlem, logg deg på øverst til høyre for å fjerne denne meldingen, og delta aktivt i forumet nå. |
![]() |
| | LinkBack | Thread Tools | Display Modes |
| | #1 (permalink) |
| Member ![]() ![]() ![]() Join Date: May 2007 Location: Meland v-Bergen
| Har fått oppfordring til å legge ut litt bilder og imformasjon ang min dam i Meland ca 2,5mil nord for Bergen. Her har vi hatt en naturlig dam i ca 30 år som jeg har oppgradert de siste årene.Dammen er på ca 20oool. og ca 160cm på det dypeste partiet. Blant annet har jeg utvidet den en del ved å lage nye murer etc, lagt ned skifer rundt dammen og laget meg en Japan inspirert hage. I vinter bygget jeg meg ett nytt "erika filter" med 4 kammer og ett filter i forkant som består av grovfilter av Japanske matter. Jeg har 2 uv på 55 wat hver, filteret har vert i gang siden midten av mai og fungerer så langt helt fantastisk. Jeg har ikke bunndren siden dette er en naturlig dam, men har en pumpe på 12000lt. som leverer vann til filteret. Har også en overflate skimmer som gjør jobben sin greit, som bildene viser har jeg mye skog/natur rundt dammen så skimmeren må i perioder gjøres ofte rein. Jeg har også en bekk i bakant som renner gjennom stein bedet og lager en herlig "klukke" lyd. Har en god del vann og sumplanter i dammen kan nevn sverdliljer-japan gress-3 forsjellige stråtyper med aks-kala-vann liljer-dunkjevle-bukkeblad-etc. ![]() Kommer mer bilder. Kjetil Tufte |
| | |
| | #5 (permalink) |
| Moderator ![]() |
Og hva er et Erika-filter? hehe
__________________ Mitt damprosjekt |
| | |
| | #6 (permalink) |
| Jeg har laget meg ett filter etter mål og tegninger som er lik et " Erika" filter,med 4 kammer. Har laget det i vannfast kryssfiner og kledd det innvendig med dammduk. Har ett forfilter som er meget lett å rengjøre da jeg bare drar i hendel, så spyles det ut i bunnen gjennom et eget rør. Det er en ferdig stål tønne som blir brukt i forbindelse med renseanlegg til svømmebaseng. De 2 uv på 55 wat "Sera" er montert i forkant av forfiltereret og er serie montert, men om det er den beste måten å gjøre det på er jeg ikke helt sikker på ? Har tenkt å lage ett Japan hus over renseanlegget og få orden på alt det elektriske utstyret som hører til. Har videre planer om å få lagt lys (ledd) inn de Japanske lyktene, noe som kan gi en fin stemning om høsten. Elers har jeg en vannstøvsuger med innebygd pumpe som jeg bruker til lett rengjøring av slam og skit fra bunnen. Kjetil Tufte |
| | |
| | #8 (permalink) |
|
Hei Runosan Du spør om hvorfor bunnen ikke er dekket med alger etc, jeg bruker en stor vannstøvsuger med innebygd pumpe. Den er montert på en tralle med hjul slik at det er enkelt å trekke den med seg, slangen er ca 3m lang med ett langt munnstykke. Så monterer jeg på en38 mm slange på vannsugeren og skittvannet blir pumpet vekk , enkelt og greit. ![]() ![]() ![]() Kjetuft |
| | |
| | #9 (permalink) |
| Member ![]() ![]() ![]() Join Date: Jun 2008 Location: Tønsberg
|
hei kjetuft Kan du være så snill å legge ved et bilde eller 3 av vannsugeren din, gjerne med navn på pumpe etc, holder selv på å suger fra dammen her, ønsker gjerne noen tips fra noen som selv driver å "støvsuger bunn" , bruker selv et opplegg for svømmebaseng som jeg kobler til en pumpe på 20000 L/t og deretter ut på plen eller blomsterbed. er ikke helt fornøyd da pumpa lett tetter seg pga impelleren, tror ikke dette er xden optimale pumpetypen Nils |
| | |
![]() |
| Tags |
| dammen, kjetil, til, tufte |
| Thread Tools | |
| Display Modes | |
| |