Please install Adobe Flash Player 9.0 (or higher). JavaScript must be enabled.

Go Back   Gullfiskene.net forum > Akvarium og Hagedam > Hagedam > Prosjekter

Hei!

Du har lest innlegg og sett hva byr på, men har forsatt ikke registrert deg. Hvorfor ikke ta et øyeblikk og registrere en gratis konto nå? Som medlem vil du få fri tilgang til lese alle våre forumer, og muligheten til å poste innlegg, kommunisere privat med andre medlemmer (PM), foreta avstemminger, laste opp innhold i forumer og bildegalleriet, samt andre funksjoner. Bli medlem i vårt forum i dag!

Hvis du allerede er medlem, logg deg på øverst til høyre for å fjerne denne meldingen, og delta aktivt i forumet nå.

Reply

LinkBack Thread Tools Display Modes
Old 06.07.2011, 23:53   #1 (permalink)
Member

Default Dammen på Dal

Da er jeg i gang med å bygge min første hagedam..

Jeg har alltid vært intressert i akvarie og fisk generelt. Og har både salvann og ferskvanns kar hjemme. Og etter at min far bygget sin dam ble jeg veldig gira på å lage en dam selv, en vakker dag..

Den vakkre dagen var i går.. Da startet jeg å bygge dammen. Med meget god hjelp av pappa.

Dammen blir bygget opp fra bakken og blir kun 20-25 cm dyp. Jeg bestemte meg tidlig får å ikke grave en dyp dam, da det ikke skal være masse fisk der..

Det blir nok en veldig enkel dam med noe fisk og en del beplanting..

Noen som har noen gode råd om planter som ikke krever mye lys?

Legger ut bilder etter som prosjektet utvikler seg...

LaRsEn is offline   Reply With Quote
Old 07.07.2011, 15:17   #2 (permalink)
Moderator
Tropex.no

Øivind i Drøbak's Avatar

Hei og velkommen hit til gullfiskene LaRsEn

Dammen på Dal, er det Dal i Nordre Frogn ? Det er så mange Dal.
Siden du er interessert i fisk kan du jo ha utti noen gullfisk på sommeren og heller ta de inn , så lenge dammen er beplantet og det lages hjemmesteder skulle jeg tro de vil trives bedre her en inne i et akvarie.

Når du bygger dam over bakken må du tenke litt smart når du legger damduk , husk å sjule all duk over vannspeilet .
Får du gått inn med duken under vannspeilet og steinlagt forran folie blir dammen mye finere.

Vi venter på flere bilder.
Fint at du legger ut etter hvert som du jobber.
Lykke til med videre dam bygging.
Øivind i Drøbak is online now   Reply With Quote
Old 07.07.2011, 17:26   #3 (permalink)
Moderator

Fiskesmurf's Avatar

Jeg er enig med Øyvind i at det er finest om man lager en løsning hvor man ikke får damduken synlig opp i vannlinja.

Har laget en tegning her som viser hvordan det kan gjøres.

Dammen på Dal-damkant.jpg

Jeg vil ikke annbefale å bruke betongstein i mot vannet da dette påvirker PH'en i vannet negativt.

Bruk derfor heller naturstein.
Murer du den fast, så bruk frostsikker mørtel som er vannfast.

Hey'di BomFast er en slik frostsikker mørtel.
Frostsikker mørtel er vanntett, og absorberer derfor ikke vann, og dermed avgir den vist nok ikke noe stoffer som påvirker PH'en på samme måte som vanlig mørtel gjør.

Og fordi den er frostsikker, så smuldres den heller ikke opp av frostspreng slik vanlig mørtel gjør.

Frostsikker mørtel er en del dyrere enn vanlig mørtel, men det lønner seg over tid.
Old 08.07.2011, 00:06   #4 (permalink)
Member

Denne dammen er på dal i Eidsvoll..

Jeg har faktisk aldrig eid noen gullfisk.. Men har planer om å kjøpe noen av disse å sette de inn i en oppvarmet bod på vinterstid.. Tror dette vil fungere fint.. Og når vi først er inne på dette med overvintring.. Burde jeg tømme dammen helt før vinteren eller bare koble fra filtere og uv og det som er? Og la vannet være..?

Når det gjelder å skjule duken så har keg planer om å sette rund stein oppover sidene og helt opp til kanten.. Og passe på at vann drenerer bra bort når det regner osv..

Har planer om å kjøre en Laguna 4500lt gjennom 2 stk. eheim bøttefiltre.. Og burde vel sette opp systemet med uv fra starten av..?

Her er et nytt bilde..

Old 08.07.2011, 06:17   #5 (permalink)
Moderator

Fiskesmurf's Avatar

Jeg ville tappet ned dammen for vinteren siden du har bygget den opp over bakken med blokker slik.
Hvis ikke er det nok en viss fare for at isen sprenger og trykker blokkene dine ut slik at du blir nødt til å gå over og rette de på plass hver vår.

Limer du sammen blokkene på noe vis?
Jeg ville nok annbefale deg å lage en mørtelblanding med litt sånn sparkelaktig konsistens med frostsikker mørten (f.eks Hey'di BomFast) og dra på mellom blokkene.
Blir jo litt vanntrykk også og litt telehiv og greier over tid...
Greit å være sikker på at dette ligger rolig....

Du bor på Dal i Eidsvoll, ja...
Da bor du jo bare noen få km unna meg.
Jeg bor rett nord for Jessheim.
Old 08.07.2011, 09:53   #6 (permalink)
Member

Jeg har vurdert å lime fasettmuren med mørtel som tåler frost.. Men når vannstanden ikke blir mer enn 25 cm på det dypeste og med såpass brei kant med kompakt jordmasse rundt, så skal jeg heller se det ann utover..

Men tanke på vinteren så tror jeg nok det blir best å tømme den da.. Så isen ikke sprenger ut mot blokkene..

Ja, vi bor ikke så langt unna hverandre da.. Har fulgt med på ditt prosjekt og det er meget imponerende.. Gleder meg til å se når du får lagt på det siste med singel og heller på stien.. Blir veldig bra tror jeg!

Noen nye bilder:

Her blir det et "stort" bekkefall ned til et mindre bekkefall som så vidt blir fallende, ned til sumpområde og til slutt ut i dammen..

Beskyttelsesduken er klar..

Old 09.07.2011, 21:58   #7 (permalink)
Junior Member

Blir spennende å se hvordan dammen blir, har selv en liten dam på Skjetten med gullfisker i.
Kjøpte 3 nye fisk i sommer som gikk i et karantenekar i 3 uker etter kjøp sammen med 2 av de andre fiskene mine, skjulle tømme karantenekaret etter utflytting i dammen da det så ut som det var mygglarver i karet.
Ved nærmere ettersyn viste det seg at det var fiskeyngel som svømte rundt i karet Karantenekaret får stå en stund til så vi får se om de blir særlig større, de vokser i alle fall
Ikke lett å telle dem da det er grov stein på bunnen i karet men har talt 30 stk på det meste.
orchard is offline   Reply With Quote
Old 10.07.2011, 08:43   #8 (permalink)
Moderator
Tropex.no

Øivind i Drøbak's Avatar

Setter du ut noen voksene gullfisk 10-15 cm i denne dammen blir det raskt mange.
At fisken yngler er noe av det jeg syntes er gøy med dammene her.
Akkuratt nå er det 3 dammer/tanker fulle av koi yngel.

Jeg tror du må belage deg på uv-c filter i dammen.
Skal du unngå dette må du nesten beplante mesteparten med siv og nesten hele vannspeilet forsvinner for bare sivplanter.
Øivind i Drøbak is online now   Reply With Quote
Old 11.07.2011, 20:32   #9 (permalink)
Member

Ja, hadde vært morro om det hadde blitt noe lek i dammen.. Det er jo ialle fall et tegn på trivsel..

Her kommer det noen nye bilder..

Da er duken på plass..

og noe vann fyllt på for å la duken "sette" seg..

i morgen kommer jeg nok til å jobbe jobbe med dammen hele dagen.. Så da satser jeg på å blir så og si "ferdig"... .
Old 11.07.2011, 21:11   #10 (permalink)
Senior Member

skorstein's Avatar

Du ville ikke ha kjørt på med en steinrunde til da?
Du har jo nok duk ser det ut til.
Så blir det litt mer vannvolum, og dermed lettere å holde bedre vann, tenker da på dersom du velger å ha fisk oppi.
skorstein is offline   Reply With Quote
Reply

Tags
dal, dammen,

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules