Please install Flash and turn on Javascript.

Go Back   Gullfiskene.net forum > Akvarium og Hagedam > Akvarium og innendørsdam > Teknikk og utstyr for Akvarium og innendørsdam

Notices

Reply

LinkBack Thread Tools Display Modes
Old 28.12.2007, 23:37   #11 (permalink)
Senior Member

Default oppvarming av dam innendørs

Jeg lagde for noen år siden en innendørs 4000l dam. Mest for å ha gleden av å kunne dyrke hobbyen fylt ut vinters tid Rommet hvor fiskene flyttet inn er etter boxen hvor vi hadde en liten islandshest. Tak og vegger blei ekstra isolert og det som er damvegger blei i tilegg isolert med isopor. I starten brukte jeg allslags varmeelementer i dammen og fikk et rom hvor det var fuktig og lite trivlig og oppholde seg.
I dag har jeg en termostat styrt radiator ovn.Den ligger inne med overkant 600w litt avhenig av utetemp. Når jeg holder 21 grader i rommet ligger vanntempratur på ca 19grader. Fin norsk sommertemp
april is offline   Reply With Quote
Old 06.01.2008, 11:02   #12 (permalink)
Progressing member

Originally Posted by åsendammen View Post
Hei!

Har selv en 2kw profi heater til innendørs karet mitt. Profi heateren fungerer godt. Den holder temperaturen helt stabil. Det er veldig viktig å lese monteringsveiledingen når en monterer. Hvor en ikke leser den, er det stor fare for at den blir montert feil og den kan den gå tom for vann ved evt feil og den kan då bli ødelagt. Blir den montert rett, skal det alltid stå vann nede kolben og termostaten vil da sørge for at vannet i kolben ikke blir varmere enn innstilt tempratur.

Et spørsmål til dere som bruker strøm til oppvarming av koidammene deres, går det mye strøm og hvordan er gjør dere det?

Hilsen Åsendammen
Hei Åsendammen. Obs litt treng med å svare Beklager. Jeg har vel ikke noe godt svar å gi deg. Jeg har aldri regnet på hvor mye kw timer som går. Men noen ekstra kw i løpet av året blir det nok. Dette er det første året jeg har koiene ute vinterstid. Før om årene har jeg tatt koiene inn i kar i kjelleren. 1 stk 1600 liter og et 1000 liter. Men no var de blitt så store at de har det bedre av å gå ute plassmessig. 38cm-52cm. Men på grunn av bobleplasten og mild vinter ser jeg at heateren ligger inne bare med korte intervaller. Så jeg for se hva dette koster. Før begynnte jeg å heate dammen i slutten av januar og frem til oktober. Men det var bare for å starte og forlenge sesongen. Den har i den perioden vært innstilt på 14 grader. Men har aldri regnet på hva det har kostet.
koiboy is offline   Reply With Quote
Reply

Tags
1kw, heater, profi

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules