Please install Flash and turn on Javascript.
| | #11 (permalink) |
| Senior Member ![]() Join Date: Jan 2007
|
Jeg lagde for noen år siden en innendørs 4000l dam. Mest for å ha gleden av å kunne dyrke hobbyen fylt ut vinters tid Rommet hvor fiskene flyttet inn er etter boxen hvor vi hadde en liten islandshest. Tak og vegger blei ekstra isolert og det som er damvegger blei i tilegg isolert med isopor. I starten brukte jeg allslags varmeelementer i dammen og fikk et rom hvor det var fuktig og lite trivlig og oppholde seg. I dag har jeg en termostat styrt radiator ovn.Den ligger inne med overkant 600w litt avhenig av utetemp. Når jeg holder 21 grader i rommet ligger vanntempratur på ca 19grader. Fin norsk sommertemp
__________________ http://home.online.no/~topaha/index.html |
| | |
| | #12 (permalink) | |
| Progressing member ![]() ![]() ![]() Join Date: Mar 2007
|
Beklager. Jeg har vel ikke noe godt svar å gi deg. Jeg har aldri regnet på hvor mye kw timer som går. Men noen ekstra kw i løpet av året blir det nok. Dette er det første året jeg har koiene ute vinterstid. Før om årene har jeg tatt koiene inn i kar i kjelleren. 1 stk 1600 liter og et 1000 liter. Men no var de blitt så store at de har det bedre av å gå ute plassmessig. 38cm-52cm. Men på grunn av bobleplasten og mild vinter ser jeg at heateren ligger inne bare med korte intervaller. Så jeg for se hva dette koster. Før begynnte jeg å heate dammen i slutten av januar og frem til oktober. Men det var bare for å starte og forlenge sesongen. Den har i den perioden vært innstilt på 14 grader. Men har aldri regnet på hva det har kostet. | |
| | |
![]() |
| Tags |
| 1kw, heater, profi |
| Thread Tools | |
| Display Modes | |
|
|