Please install Flash and turn on Javascript.
| | #1 (permalink) |
| Member ![]() ![]() ![]() Join Date: Apr 2007
|
Hei.. Er fryktelig usikker om dagen på hva jeg skal gjøre med fiskene til vinteren. Har mistet mye fisk i vinter og ønsker ikke å miste noen av mine nye juveler. Jeg har jo da to alternativer: Varme opp dammen og isolere overflaten med termoplast. Regner dette som relativt dyrt i drift, og at jeg fortsatt vil ha dårlig kontroll på fiskene. Bygge en innendørs dam Har et rom i kjelleren som står tomt med betonggulv, og pusset leca. To av veggene hvor dammen blir er yttervegger, 1 er innvendig med 25cm tykk leca, og den siste må jeg bygge selv. Tenkte da å mure opp siste veggen med 25x25x50cm leca og legge damduk oppi. Det jeg er bekymret for er om innerveggen og den siden jeg murer opp selv vil klare vanntrykket? Tror dere jeg vil få store fuktproblemer mellom duk og vegger/gulv? Dammen blir på 3,4mx2m. Veggen jeg må bygge selv blir på 3,4m lengde og lengden på eksisterende innervegg er 2m. Vanndybden blir ca 1m. Skal prøve å ta et bilde senere så det blir lettere å forstå. Mvh Tommy |
| | |
| | #3 (permalink) |
| G.Net Admin ![]() |
Kjekt å høre at du vil ta inn fiskene så de slipper å ligge ute og fryse gjennom vinteren Vi ser en merkbar bedre helse på våren hos de fiskene som går inne kontra de som går ute vinterstid. Det har nok noe med immunforsvar å gjøre. Er ikke murer, men hvis du forankrer litt i eksisterene vegg og gulv og har litt armeringsjern så burde vel det holde greit? Vi laget en midlertidig dam i kjeller på 8 x 2 meter og brukte kun kryssfinerplater. Hele langsiden på 8 meter ble støttet opp med 200 liters tønner med vann på rekke og rad mot vanntrykket. Det gikk bra. Og fordelen var at en kan demontere hele greia lett når vinteren var over. Med duk sveiset etter eksakt mål (kasse) unngår en også folder i hjørnene. Impermax hadde jo gitt et ekstra fint resultat. hvis du ikke vil ha en permanent dam i kjeller, hva med å sette opp et solid basseng istedenfor ? Har hatt et slikt i bruk siden 2003 (kjøpt brukt) og det er like fint. Så dette er svært god kvalitet og du slipper mye arbeid, Det finnes mange forskjellige størrelser å velge mellom her: Koi.no nettbutikk Det vil nok bli en god del fuktighet så montér vifter i de 2 ventilene du har i veggen og gjerne en avfukter. Samme temperatur i rom og vann vil jo redusere kondens. 15 grader Celsius gjennom vinteren vil nok gjøre underverk for fiskene. Yngel og ungfisk kan jo gå varmere hvis du vil ha litt fortere vekst på dem.
__________________ Hvis du vil ha det fint hele livet så anskaff deg en hage, med koidam
|
| | |
| | #4 (permalink) |
| Member ![]() ![]() ![]() Join Date: Apr 2007
|
Ja da er vi så smått i gang.. Det ble ikke mur men 2x6" som skal kles med 15mm kryssfiner. Regner med at det blir duk og ikke impermax i dammen. Det er montert avtrekksvifte i den ene lufteventilen, og avfukter har jeg her fra før pga et stort saltvannsakvarium..Får kjøpe en fuktmåler og følge nøye med når vi får startet opp .Er fremdeles litt usikker på om den bærende innerveggen av leca tåler vanntrykket, eller om jeg bør sette opp noe på baksiden for å støtte opp? ![]() Det var en kar på det danske forumet som hadde en kul avatar som jeg bare måtte rappe |
| | |
| | #5 (permalink) |
| G.Net Admin ![]() |
Maleriet på veggen må du legge i dam og koi kunst tråden, den var kunstnerisk ![]() Du kan jo snekre en lettvegg med 2" x 4 " og kryssfiner på den innvendig bærevegg, just in case.
__________________ Hvis du vil ha det fint hele livet så anskaff deg en hage, med koidam
|
| | |
![]() |
| Tags |
| innendørsdam |
| Thread Tools | |
| Display Modes | |
|
|