Please install Flash and turn on Javascript.
| | #11 (permalink) |
| G.Net Admin ![]() |
Hvis du f.eks. mater fiskene 1% av kroppsvekt som er moderat fóring vil du kunne ha ca. 10 kg fisk i dammen. Fórer du kraftigere som f.eks. 2% av kroppsvekt reduseres kapasiteten til 5 kg fisk. Du kan regne mer på dette og se størrelse på koi etter vekt nede på denne siden: http://koi.no/utstyr/nexus.html
__________________ Hvis du vil ha det fint hele livet så anskaff deg en hage, med koidam
|
| |
| | #12 (permalink) |
| G.Net Admin ![]() |
Det kommer an på størrelse og vekt hvor mange koi du kan ha i tillegg til % formengde pr.dag du vil fore de opp. En 10 cm koi veier 13 gram, forer du 1 % kan du ha max 769 småkoi, men de vil jo vokse etterhvert og når de blir 20 cm lang veier de 110 gram dvs. at du kan ha max 90 koi eller utvide enormt oppdrettsanlegget ditt ![]() 30 cm koi veier 370 gram dvs. 27 koi 40 cm veier 890 gram dvs. 12 koi 50 cm veier 1750 gram dvs. 6 koi 60 cm veier 3050 gram dvs. 3 koi Måten utrekning er gjort på er å dele 100 med 1% av kroppsvekst. Forer du de med 2% av kroppsvekst må du halvere mengde med koi. Har du full belastning må du også gjennomføre regelmessige vannbytte oftere og sjekke vannverdier også regelmessig.
__________________ Hvis du vil ha det fint hele livet så anskaff deg en hage, med koidam
|
| |
| | #14 (permalink) |
| Member ![]() ![]() ![]() Join Date: Apr 2007
|
Vi har hatt hagedam et par år nå og har hatt diverse grønne filterkasser kjøpt på zoo butikker. Disse har ikke fungert noe særlig, dessuten mye arbeid og grising med rensing av mattene i filteret. Vi skal utvide dammen vår, forhåpentligvis i løpet av våren. Har lurt på Nexus filter, men vi er usikker på størrelsen. Holder det med Nexus 200 eller bør vi satse på Nexus 300. Dammen vil romme mellom 18-20000 liter når den er ferdig. |
| |
| | #15 (permalink) |
| G.Net Admin ![]() |
Det er alltid best å overdimensionere utstyret for å være på den sikre siden. Det gjelder både filter, pumper og UV. Ville heller gå for en Nexus Eazy 300 for sikkerhets skyld. Vi har en tendens til å utvide dammen etterhvert som koiene vokser og vi kjøper flere som vi bare måtte ha
|
| |
| | #16 (permalink) |
| Progressing member ![]() ![]() ![]() Join Date: Mar 2007
|
Hei! Eg er heilt einig med siste innlegg. Det er betre å ha eit for stort filter enn eit akkurat passe. Prisforskjellen er liten mellom Nexus 200 og Nexus 300, berre 2500 kr (hos Koi.no) Fordele er mange. Et større filter vil klare betre å rense vannet etter som fiskene vokser og nye kommer til (hvis du er som meg så blir det litt nye fisker kvart år. Lykke til med utvidelsene. Kan som sagt trygt anbefale Nexus da eg har to slike sjølv. Helsing |
| |
| | #18 (permalink) |
| Senior Member ![]() Join Date: Jan 2007
|
Ja, her kjenner jeg meg igjen. Fine sommer dager med rensing og grising med skitne filtermatter Det slipper du nå framover. Har du kanskje planer om å kjøpe en Answer i tilegg?
__________________ http://home.online.no/~topaha/index.html |
| |
| | #19 (permalink) |
| Member ![]() ![]() ![]() Join Date: Apr 2007
|
Vi har tenkt å kjøpe alt som er anbefalt til Nexusen, pumpe, Uv lys, div. Da vi ikke kan få lagt inn bunndren i dammen nå i ettertid, har vi kjøpt et Reversert bunndren. Filteret må stå helt inntil husveggen, og vi begynte å grave ut plass til filteret i høst, men vet ennå ikke hvor dypt vi klarer å grave. Er det noen som har et råd om hvordan en skal forhindre at slam og alger fra filteret tetter til grunnen ved rensing? Alle råd om hvordan Nexusen kan monteres, og anbefalt tilbehør taes imot med takk. |
| |
| | #20 (permalink) |
| Progressing member ![]() ![]() ![]() Join Date: Mar 2007
|
Hei! Siden du vil sette opp filteret ved husveggen, så tipper eg at du har et takrennenedløp som du kan benytte. Dersom takrennenedløpet er drenert med drensrør med tilgang til avløpsnettet så ville eg ha montert rør fra Nexusen til dette punktet. Da ser du verken alger eller anna skitt mer. De nye Nexusen blir levert med Easy for lettere rengjøring. Derfor heter de nå f.eks Nexus Easy 200. |
| |
![]() |
| Tags |
| klubb, nexus |
| Thread Tools | |
| Display Modes | |
|
|