Please install Adobe Flash Player 9.0 (or higher). JavaScript must be enabled.
| | #1 (permalink) |
| Member ![]() ![]() ![]() |
Hei Må jeg tilsette noe i vannet etter et vannbytte for å fjerne kloren som er i drikkevannet vårt? Har 18000 liter i dammen min så det dreier seg om noen liter vann som skal byttes ut. Står noen steder at kloren nedsetter den biologiske kulturen i filtrene. Hvor ofte og hvor mye kunne vært greit å få vite også, Tror jeg byttet alt for mye under oppstarten av dammen min i år for dagen etter vannbytte lå en fisk på siden og fløt på overflaten |
| | |
| | #2 (permalink) |
| Hovedmoderator ![]() |
Klor vil drepe bakteriene i filteret og fisk så du bør helst rense det før det når dammen, men noen tilsetter diverse produkter etterpå og. Dechlorinator Units From The East Riding Koi Co Ltd Damstart 1 liter - Hagedammen.no
__________________ Hvis du vil ha det fint hele livet så anskaff deg en hage, med koidam
|
| | |
| | #5 (permalink) |
| Hovedmoderator ![]() |
Drikkevannet skal ikke inneholde mye klor. Litt er det nok likevel snakk om. Det er ikke nødvendig å tilsette noe for å få ut dette. Klor er flyktig, og luftes enkelt ut, ved at vannet får "plaske godt" i overflaten, når du fyller nytt vann. Fontene eller annen lufting vil også lufte ut klor kjapt og effektivt. Er det så mye klor at dette ikke holder, så er det også farlig å brukes som drikkevann.
__________________ 300 000 liter Koi dam.... Jada, Jeg vet jeg er gal.... ![]() |
| | |
| | #6 (permalink) |
| Member ![]() ![]() ![]() |
Det var godt å høre da Vidar Så da mener du at jeg ikke bør gjøre noe med det? Du har ingenting i giga dammen din? ![]() Fyller ikke opp med hageslange da, men har gravd ned et vannrør som er koblet inn på røropplegget til filtersystemet men får la det løpe ut i bekken da. Får et par fossefall der hvertfall |
| | |
| | #7 (permalink) |
| Hovedmoderator ![]() |
Her har vi minimalt med klor i vannet. Mine tropiske piggrokker som går innendørs er mer ømfindtlige for slikt. Så før større vannbytter, tar jeg en liten vanntest, for å sjekke klormengden der. Men det har aldri vært noe problem. Enkelte kommuner kan tilsette mer klor, i tørre perioder, eller når det er fare for forurensing av vannet. Men dette skal vanligvis opplyses om i lokalaviser eller på kommunens nettside e.l. Klor er nok et større problem nedover kontinentet. ![]() Skulle jeg kjøpt "remedier for tilsetting" til 300 tonn vann, hadde jeg vært konk nå... ![]()
__________________ 300 000 liter Koi dam.... Jada, Jeg vet jeg er gal.... ![]() |
| | |
| | #8 (permalink) |
| Progressing member ![]() ![]() ![]() Join Date: Sep 2008 Location: Sotra
|
Kommunalt vann skal vanligvis holde en kvalitet som fisken trives i. Ved vannledningsbrudd klores ofte den reparerte ledningen før vannet settes på igjen. Denne kloren skal vaskes ut før ledningen settes i drift igjen, men det kan forekomme at det slurves litt med dette slik at klorinnholdet blir høyere i en kort periode. I Bergen støk det med et par tusen forsøksfisk på gunn av en slik feil, men så vidt jeg vet har det bare skjedd denne ene gangen. |
| | |
![]() |
| Tags |
| etter, klorinnhold, vannbytte |
| Thread Tools | |
| Display Modes | |
| |