Please install Flash and turn on Javascript.
| | #3 (permalink) |
| Progressing member ![]() ![]() ![]() Join Date: May 2008
|
Den ligger på 7.5 litt opp og ned men liten varisjon i springen. Har målt og har lav KH på 3 i dammen men fått tips om at burde prøve få orden på PH først enn å slite med å få ordnet KH. Siden ellers kommer jeg til slite med det hver gang har vannbytte. (Tror var deg som ga meg tipset) Prøvd med torvblokk i bekken også merket ikke noe særlig forskjell. Andre verdier er fine i dammen. Prøver også med luftpumpe i dammen se om det hjelper. Som jeg spurte over har antall planter i dammen mye å si??? siden har jo endel planter og self. alger (algefri blir enn jo aldri men renset mye opp i algene i det siste) |
| | |
| | #4 (permalink) |
| G.Net Admin ![]() |
Hvis du har en pH på 7,5 i springen og nesten 9 i dammen så har du nok noe i dammen som hever pH´en din, tipper at det kan være noe sement støp, planter eller alger + lav KH. Bruker du UV ? Har du skiftet lampen etter 8000 timer bruk ? Det beste du kan prøve er Natron for å heve KH og få en mer stabilt pH. les litt her: KH
__________________ Hvis du vil ha det fint hele livet så anskaff deg en hage, med koidam
|
| | |
| | #5 (permalink) |
|
Eneste jeg vet om at jeg har er en skifer pluss noen granittsteiner. Vet jeg har lav KH på 3. Målte PH i går da var den nedi 8.1 og nå i dag var den i 8.4 Men som mange andre er jeg veldig gla i planter så har endel planter i dammen er kanskje der feilen ligger ? Brukte luftpumpe i går i endel timer virket ut som PH gikk ned noe var jeg som innbildet meg eller hjelper luftpumpen noe med PH en ? |
| | |
| | #7 (permalink) | |
| G.Net Admin ![]() | Har du mulighet til å ta ut plantene noen dager så sjekk pH om morgen og kveld med plantene i dammen og uten planter.
__________________ Hvis du vil ha det fint hele livet så anskaff deg en hage, med koidam
| |
| | |
| | #8 (permalink) |
|
Litt vanskelig men kan jo prøve. Byttet og fylte på vann igår i dammen. Målte PH i dag nå midt på dagen PH lå nå på 8.6 i dammen. Kan det være lønner seg å drive med vannbytte endel hver dag f.eks slik at får byttet ut endel av vannet nå som fikk fjernet steinene?? |
| | |
| | #10 (permalink) |
|
Hvor mye har varmen å si på at PH verdien går opp og ned i dammen ? Siden er jo meget godt å varmt nå om dagen i solen?? Siden i nå i dag på ettermiddagen ligger den på 9.5 mens i går på formiddagen lå den på 8.5. PH gikk ned mot kvelden i går
|
| | |
![]() |
| Tags |
| enda, ph, trøbbel |
| Thread Tools | |
| Display Modes | |
|
|